Blog

Innovation for Brands: computer vision & privacy

Hoe kunnen merken veelbelovende innovaties in marketing, klantprocessen en bedrijfsmodellen met succes invoeren?

Met onze ShoppingTomorrow groep Innovation for Brands duiken we dieper in op dit onderwerp, met deze keer de innovatie: ‘computer vision’.

De tweede sessie werd afgetrapt door Jolanda van Puijenbroek, innovatiemanager bij Achmea, daarna vertelde Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org, over de kaders van privacy. Vervolgens gingen we aan de slag met een innovatie-case en gebruikten we het Innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen als leidraad om mogelijke obstakels vooraf te identificeren en weg te nemen.

Innoveren met beeldherkenning bij Achmea

Hoe organiseren ze innovatie binnen Achmea? Daar zijn meerdere collega’s dedicated mee bezig. Zo ook Jolanda van Puijenbroek die ons meeneemt in de wereld van beeldherkenning, wat bij Achmea wordt ingezet om schade snel te identificeren.

Op 24 juni 2016 drong een enorme hagelbui over Nederland met hagel zo groot als tennisballen. Vooral voor boeren had dit desastreuze gevolgen. Een helikopter vloog over de kassen van de boeren en van daaruit werden foto’s geschoten om de schade te analyseren. Omdat het gaat om gewassen, is snelheid enorm belangrijk. Het doel van de innovatie was daarom: binnen 48 uur een totaaloverzicht krijgen van de schade door gebruik te maken van beeldherkenning.

In een innovatietraject zijn er volgens Jolanda een aantal zaken van belang.

  • Ten eerste: business waarde. Wat is de business case van de innovatie, wat zijn de randvoorwaarden en behoeften van de (interne) klant? Hiermee kun je tegelijk draagvlak genereren bij de stakeholders.

  • Ten tweede: een multidisciplinair team. Dat betekent een goede vertegenwoordiging van IT en business owners, één of twee personen die de knopen doorhakken en zorg voor een ‘superuser’. Maar ook kennis hebben van het bedrijfsproces: bij Achmea hebben ze mensen in dienst die in de kas hebben gewerkt of de kas echt goed begrijpen. Ook is het het opdoen met ervaring van de technologie enorm belangrijk. Wat verder niet mag ontbreken is een innovatieve mindset; men moet nieuwsgierig zijn en goed met veranderingen kunnen omgaan. Innoveren is investeren zonder garanties.

  • Ten derde: neem security, compliance en privacy eisen mee vanaf de start van het project zodat je er niet op vast kunt lopen. Wat mag er binnen de kaders?

  • Ten vierde: wees niet bang om het eindresultaat bij te stellen en houd de MVP klein. Het is soms verleidelijk om een innovatie groter te maken. Zo is augmented reality al stappen verder, met beeldherkenning kun je beginnen om de schade te analyseren. Ga telkens terug naar het begin – binnen 48 uur een totaaloverzicht van de schade – en zet alle overige ideeën op de backlog zodat je deze niet kwijtraakt.

Achmea werkt met een agile werkwijze en ze werken als innovatieteam redelijk onafhankelijk. Op dit moment is het systeem voor 97 procent betrouwbaar en werkt het op basis van beeldherkenning. Het model is getraind door schade-experts die de foto’s handmatig classificeren. Het algoritme ziet middels beeldherkenning bijvoorbeeld of een kas total loss is of dat er nog steunpilaren onder kunnen worden geplaatst.

Op plaats één komt de kas die nog te redden valt. Vervolgens wordt gekeken welke gewassen niet voor lange tijd in de open lucht kunnen staan en welke gewassen het duurst zijn. Op deze manier is Achmea in staat om boeren snel bij te staan en de schade te beperken.

Gaan computer vision en privacy samen?

Bij het inzetten van beeldherkenning in een shopping context komt privacy al snel om de hoek kijken. Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org, vertelde over de kaders die AVG stelt aan dergelijke toepassingen in shopping.

Om maar te beginnen met het recente voorbeeld van de reclamezuil op het perron bij de NS. Op die zuil werd met gebruik van gezichtsherkenning onderzocht waar de aandacht van voorbijgangers naar toe ging: oftewel wat werkt wel en wat niet wanneer je reclame maakt. Dat reclamezuil hangt er niet meer want dit is niet toegestaan volgens de autoriteit persoonsgegevens. Waarom? Er is geen toestemming gevraagd.

Datzelfde geldt voor wifi-tracking in een winkel of een augmented reality spiegel in een winkel als de Zara. Ook als je data niet opslaat en het alleen verwerkt, dien je expliciet toestemming te vragen.

Dien je altijd toestemming te vragen? Nee, je kan immers ook beeld analyseren zonder dat het om persoonsgegevens gaat. Je zou bijvoorbeeld een heatmapkunnen maken van je winkelbezoekers door gebruik te maken van infraroodcamera.

Een andere reden om geen toestemming te vragen is wanneer het gaat om een zwaarwegend belang. Dat geldt bijvoorbeeld voor het opsporen van criminaliteit. In de Jumbo-supermarkten wordt gezichtsherkenning gebruikt om bekende fraudeurs beet te pakken en te weren uit de winkel. Vincent maakt duidelijk dat wanneer het om marketing versus privacy gaat, privacy vaak wint. In het voorbeeld van Jumbo verschuift de weegschaal naar de andere kant. Vooral wanneer eerder al bijvoorbeeld al een beveiliger is ingezet en camera’s zijn geplaatst, maar die maatregelen niet blijken te werken om fraudeurs tegen te gaan.

In het laatste deel van onze sessie gingen we aan de slag met een innovatiedoolhof. Zo kwamen we terug bij een van de takeaways van de sessie: innovatief of niet, successen moet je vieren! Wij deden dat met een pak Daelmans stroopwafels die iedere expert opgestuurd kreeg. Op naar de volgende sessie!