Blog

Hoe livestreaming e‑commerce verandert

Benieuwd wat live shopping is, naar de rendabiliteit voor jouw organisatie en hoe je er gebruik van kunt maken? Voor onze klant JohnBeerens.com debuteerden we met een live shopping-event voor beautyliefhebbers in Nederland en in deze blog geven we je onze tips en aanbevelingen.

Maak shoppen mogelijk in een livestreaming zodat je klanten 'live' bij je kunnen shoppen, gewoon thuis vanaf de bank via mobiel of laptop. Je klanten krijgen direct feedback, kunnen vragen stellen en ook daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.

Sinds de pandemie is het online kanaal alleen maar belangrijker geworden en die populariteit zal alleen maar toenemen dankzij trends als 'live shopping' (of livestreaming shopping of shopstreaming). Met live shopping kun je de fysieke, persoonlijke - wellicht vertrouwde - ervaring nabootsen online. Fijn voor je klanten en voor jou als ondernemer biedt het ook voordelen.

Live shopping: een nieuwe manier van e‑commerce

Winkelen is van oudsher een zintuiglijke ervaring. Met zicht, geluid, aanraking, geur en smaak beoordelen we of we het product aan gaan schaffen. Het is waarom er gratis monsters uit worden gedeeld en je een proefrit kunt maken.

Online missen we die echte zintuiglijke ervaring het meest. Je kunt het product immers niet vanuit alle kanten, dichtbij of in de binnenkant bekijken - en daardoor is de zekerheid over een aankoop doorgaans lager dan in de fysieke winkel. Het is de reden waarom gedetailleerde productfoto’s en video’s zo belangrijk zijn en waarom augmented reality steeds relevanter wordt.

Onderzoek van Google wijst uit dat consumenten tegenwoordig meer tijd besteden aan onderzoek voordat ze een aankoop aanschaffen en dat video een belangrijk hulpmiddel is. 70 procent van de respondenten zegt een merk te hebben gekocht nadat ze het op YouTube hebben gezien. Met live shopping - de nieuwe digitale shopping trend - zetten we een stap verder.

Live shopping is een combinatie van live streaming en e-commerce. Het is een interactieve manier van shoppen waarbij je doelgroep realtime vragen aan je kan stellen op een afgesproken moment. Door die vragen te beantwoorden, kun je eventuele twijfel bij je doelgroep wegnemen, het aantal conversies verhogen en retouren verlagen.

En er is meer! Met live shopping bouw je klantrelaties op, het is een manier om een ervaring te geven. Het is daarnaast ook een sociale gelegenheid omdat je met meerdere kijkers in de shopstream zit. Fijn! Want shoppen is altijd een sociale activiteit geweest.

De status van livestream shopping

In China is live shopping al mainstream. Vanaf 2016 biedt ‘s werelds grootste e-commerce platform Taboa al live shopping-mogelijkheden aan en in het eerste halfjaar van 2020 telde het aantal shopping streams meer dan 10 miljoen. Een van die shopstreams werd gedaan door cosmeticamerk Maybelline: zij verkocht in twee uur tijd 10.000 lipsticks.

Ook in Brazilië groeit de populariteit van live shopping enorm. Het is een van de hardst groeiende e-commerce markten en mede dankzij de pandemie, wordt deze nieuwe manier van shoppen met open armen ontvangen. Zo kondigde Bambuser, aanbieder van live video shopping, en Phits, het grootste mediahuis van Zuid-Amerika, in november 2020 een strategisch partnerschap aan (bron).

Het Westen lijkt vooralsnog achter te lopen. In Noord-Amerika is het wel al mogelijk om op Facebook streaming live te gaan en producten aan te bieden, maar andere sociale platformen bieden dit nog niet aan. We geloven dat dit slechts een kwestie van tijd is. Op dit moment is Instagram ingericht op Stories en de checkout al beschikbaar, we zien daarnaast ook potentie in TikTok.

Wij wilden niet wachten tot de mogelijkheden van live shopping naar Nederland kwamen en besloten een eigen oplossing te ontwikkelen samen met GiG livestreaming solutions. Met een landingspagina, een livestream en een koppeling met de e-commerce omgeving, vond de eerste livestream plaats op 21 juli 2021 voor onze klant JohnBeerens.com.

Case: shopstream voor JohnBeerens.com

Samen met GiG gingen we aan de slag voor JohnBeerens.com, dé beautywebshop van Nederland met een ruim assortiment (high-end) merken op gebied van haar, huid en make-up. Het team van JohnBeerens.com streeft ernaar om niet alleen ‘the needs’ maar ook ‘the wants’ te leveren en net dat beetje extra service te bieden wat online shoppen zo leuk maakt. Dit doen ze door advies te geven op hun webshop, door klaar te staan in hun haarstudio en nu ook met een live shopping event.

Inspireren en enthousiasmeren, dat was het doel van het live shopping event. Eigenaar John Beerens gaf vier hairstyling-workshops om verschillende looks te creëren, mede-eigenaar Josephine Beerens beantwoordde alle inkomende vragen via de chat en influencer Romy Xsara met bijna een miljoen volgers op tiktok deelde haar beautyadvies. Het event heeft meer dan 500 vaste klanten bereikt en inspireerde talloze beauty-liefhebbers! Een prachtig begin voor een trend die standhoudt.

De voordelen van live shopping

De winkelstraat transformeert. Online is niet meer het ondersteunende kanaal. Bovendien is het geven van een beleving en nauw in contact staan met je klanten belangrijker – en misschien nog moeilijker – dan ooit. Dit zijn de voordelen van live shopping:

Hogere engagement

Betrokkenheid is wat je krijgt als je echt zorgt voor meerwaarde voor je (potentiële) klanten. Je doet het door de vragen te beantwoorden die ze normaal gesproken in de winkel zouden stellen. Is het product waterproof? Wat is het materiaal aan de binnenkant? Hoe ziet het product er in daglicht uit? En je doet nog meer. Je wilt ze inspireren door de werking van het product te laten zien, geeft ze een workshop of laat ze een primeur van een nieuwe productlijn zien.

Denk altijd in de meerwaarde voor je doelgroep. Alleen dan kun je de engagement verhogen.

Inzicht in klantbehoefte

Door nauw in contact te staan met je doelgroep, krijg je een beter beeld van hun behoeften en gewoonten. Je kunt ze spreken, polsen welke producten populair zijn en waarom. Het is de informatie die je wilt om je marketingstrategie te bepalen en misschien zelfs je productontwikkeling aan te passen.

Wil je het interactief maken? Stel eens een vraag, laat reacties terugkomen in de stream, geef suggesties of laat je kijkers stemmen. Meteen welkome input voor in je CRM.

Sociale bewijslast

Of het nu met een winkelmedewerker, familielid of vriend is, shoppen is een sociale gelegenheid. Dat sociale komt weer terug in een livestream aangezien je met anderen bent. Kijkers krijgen bevestiging van andere kijkers, van de informatie die je ze geeft. Het is een nieuwe manier om sociale bewijslast te geven.

Mogelijkheden voor kick-start internationaal

Ben jij niet fysiek maar wel online aanwezig in een bepaald land of regio? Dan kan dit een manier zijn om met je klanten in contact te komen en ze te ondersteunen bij hun aankoop. Wellicht biedt live shopping je net die offline extra’s die jouw online omgeving een boost geven.

Lees onze blog over cross-border commerce

Differentiatie van concurrenten

Zeker niet de belangrijkste, maar wel noemenswaardig. Live shopping is een relatief nieuw begrip en biedt daarmee potentie om je te onderscheiden van je concurrenten, vooral wanneer dit past bij je imago.

Meer verkoop

Heb je nog een oude collectie die je een boost wil geven? Wil je een productlijn introduceren? Met alle voordelen van hierboven, kun je je conversiepercentage een boost geven.

Met live shopping wil je van toegevoegde waarde zijn, het is niet een manier om pure verkoop te realiseren maar wanneer je het goed doet, zal het wel resulteren in meer verkoop. Denk na over de match tussen je doelgroep, de host en de producten die je laat zien.

Het mooie van een live shopping? Je kunt het resultaat van conversie aardig doormeten. Bijvoorbeeld wanneer je mensen laat inschrijven, werkt met een kortingscode of via Analytics.

Vijf vragen over livestream shopping

Bij een - voor Nederland - nieuwe shopping trend komen altijd vragen. Hieronder proberen we de meest prangende vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

1 - Is live shopping interessant voor mijn organisatie?

Als je het serieus aanpakt, heb je best wat investeringen. Denk aan: advertentiekosten, de host die je inhuurt, de tijd die je vraagt van collega’s. Daarnaast moet er ook een technische koppeling worden gelegd met je e-commerce omgeving. Logisch dat je eerst wilt weten of live shopping relevant is voor jouw organisatie. Dit zijn zaken om mee rekening te houden:

Type doelgroep

Wie is je doelgroep? Zijn ze actief op sociale platformen? Staan ze open voor een livestream? Voordat je een live shopping-event gaat organiseren, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat dit aansluit bij je doelgroep. Het zou fijn zijn als je doelgroep enigszins homogeen en groot is, zodat je relevant kunt zijn en echt meerwaarde kunt bieden. Heb je een groot netwerk? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om mensen uit te nodigen.

Type product

Live shopping leent zich niet voor elk type product. Zo zijn verzekeringen, hypotheken, stoelen of banken minder geschikt voor een livestream aangezien je klanten deze producten/diensten in het echt wilt zien of bespreken.

Live shopping is vooral interessant voor merken die producten verkopen waar je iets over kunt vertellen en die vaker worden aangeschaft. Over een product zoals een nietmachine kun je niet veel vertellen en een vaatwasser schaf je maar één keer in de zoveel jaar aan. Haarstylingtools of gereedschap ontlenen zich daarentegen juist goed.

Onderzoek welke producten geschikt kunnen zijn en denk hierbij in productgroepen, zodat je een homogene groep mensen kunt uitnodigen. Vind je het lastig om te bepalen of jouw producten relevant zijn? Neem dan contact met ons op.

Type organisatie

Wat vaak goed werkt is een organisatie met een breed netwerk, het liefst ook op social media. Via je sociale kanalen sta je al in contact met je bezoekers en klanten, en daarmee is de stap naar een livestream sneller gemaakt.

2 - Waar en wanneer ga je live?

De plaats en de setting is belangrijk, deze moet zo goed mogelijk aansluiten bij je doelgroep en de producten die je tentoonstelt.

Soms kun je beter voor een professionele setting gaan, soms niet. Denk aan het verschil tussen een koffiezetapparaat en een fles wijn of een horloge en een motoruitlaat. Sluit de setting aan op je producten en je doelgroep.

Datzelfde geldt ook voor het moment waarop je live winkelen aanbiedt. Heb je seizoensartikelen? Is je doelgroep juist ’s avonds thuis? Raadpleeg je analytics-data van zowel je website als sociale platformen om te zien wanneer je doelgroep online is en bedenk of de livestream op dat moment ook relevant is voor hen.

3 - Welke apparatuur heb je nodig?

In principe heb je alleen een (mobiele) camera en laptop nodig. Met die camera film je staand, in plaats van het normale landscape. Niet alleen je camera draai je, heel je perceptie draait mee. Verder is het handig als iemand de chat in de gaten houdt om de host te ondersteunen.

4 - Welke techniek heb ik nodig voor live shopping?

Zolang de Nederlandse social media platformen nog niet uitgerust zijn met een shopstream-functie, heb je een landingspagina nodig waarop je het event kunt hosten. Op die landingspagina kun je een livestream en chat plaatsen en die koppel je met je e-commerce omgeving.

Hierbij is het belangrijk dat zowel de chat als add-to-cart intuïtief aanvoelt en gebruiksvriendelijk is. Met ons UX-team hebben we hier diverse experimenten voor gedaan, om tot een zo gebruiksvriendelijk design te komen die aan de eisen voldoet. Voor bezoekers van de livestream van JohnBeerens.com is het gemakkelijk om live te chatten, de producten te zien, een product aan te schaffen of te reageren op anderen – en de omgeving is ook benaderbaar via zowel hun eigen website als sociale platformen.

5 - Hoe kies je je host voor je livestream?

Onderzoek wijst uit dat mensen de voorkeur geven aan de inhoud van de content zelf. Wanneer deze relateert aan een eigen passie is het zelfs 1,6 keer belangrijker dan de kwaliteit van de productie - en voor de host geldt dit zelfs 2,7 keer.

Je host kan dus niet alleen je bereik vergroten, hij of zij kan de brand engagement echt versterken. Dus hoe kies je de host Natuurlijk kies je iemand die aansluit bij je merk en bij je doelgroep. Wij zouden verder gaan voor iemand die:

  • Kennis/affiniteit heeft met het product

  • Authentiek en geliefd is door je doelgroep

  • Qua (uiterlijke) kenmerken overeenkomt met je doelgroep

  • Weg weet te blijven van keiharde verkoop

Conclusie over live shopping

In een tijd waarin iedereen behoefte heeft aan echt contact is live shopping bij uitstek een manier om nader tot je klanten te komen. Het is de ideale mix van entertainment en e-commerce. Het zorgt voor een betere klantbeleving, meer klantloyaliteit en in een wereld waar digitale interacties steeds belangrijker worden en vertrouwen vaak ontbreekt, is het een welkome aanvulling in het e-commerce landschap.