Magento 2: alles wat je wilt weten

Magento is hét e-commerce platform in Nederland. Met meer dan 10.000 platforms zijn diverse webshop-eigenaren verbonden aan dit platform. Wij ook, met meer dan 10 jaar ervaring ontwikkelen we diverse platforms, modules en koppelingen om onze klanten te ondersteunen bij een succesvolle e-commerce strategie. Magento biedt zowel voordelen voor developers als webshop-eigenaren. Vooral met de intrede van Magento 2 en de toekomstplannen. Benieuwd geworden? Dit is de ultieme gids voor Magento 2 gebruikers.

  1. Magento Open Source versus Commerce
  2. Van Magento 1 naar Magento 2
  3. De voordelen van Magento 2
  4. Magento 2 extensies
  5. SEO-optimalisatie voor Magento 2
  6. Magento: kijkje in de toekomst
  7. Conclusie
     

Magento Open Source versus Commerce.

Magento is een marktleider op het gebied van open-source e-commerce platforms. Het platform biedt verkopers wereldwijd de mogelijkheid om een flexibel winkelsysteem in te richten en productmanagement zo overzichtelijk mogelijk te maken. En zij biedt dit aan in 2 pakketten. Dit zit als volgt: Magento Community Edition heet nu Magento Open Source. En Magento Enterprise is samengevoegd met de Cloud tot Magento Commerce.

De belangrijkste functionaliteiten die vereist zijn voor het runnen van een webshop, zoals het beheren van producten en voorraad, zijn in beide systemen hetzelfde opgezet. Maar er zijn uiteraard verschillen. Magento Open Source is gratis en de Commerce editie is gelicenseerd. De laatste bevat logischerwijs meer mogelijkheden.

Lees alle verschillen tussen Magento Open Source en Magento Commerce.

Wat voor jouw organisatie het beste pakket is, hangt grotendeels af van de technische kennis waarover je beschikt. Magento Open Course is namelijk minder flexibel en vraagt meer kennis van developers, de doelstellingen van je organisatie en de bijbehorende functionele behoeftes. Door de vele extra’s wordt het Magento Commerce pakket veelal ingezet door grotere bedrijven die shops runnen met veel verkeer, uitgebreide productcatalogussen en complexe bedrijfsstructuren. Het pakket is geavanceerder en flexibeler voor veranderingen. Magento Commerce biedt vooral veel extra’s als het gaat om:

  • Personalisatie (dynamische content, gepersonaliseerde promoties, klant-gebonden prijzen, doelgroep segmentatie).
  • Klantgerichtheid (loyaliteitsprogramma’s, wishlist opties, geavanceerde zoekfunctie).
  • Beheer (meerdere typen gebruikers, bevoegdheden/rechten in te stellen, weinig development kennis nodig).
  • Extra services Magento (technische support, hosting in Cloud-omgeving).

Meer informatie over Magento 2.

Van Magento 1 naar 2.

Magento is volop in ontwikkeling, en dat betekent tegelijkertijd de zogenaamde ‘end-of-life’ van Magento 1. De ondersteuning van Magento 1 wordt per juni 2020 stopgezet. Bugfixes en veiligheidsupdates worden dan niet meer doorgevoerd, vanaf dat moment is een stabiele en veilige omgeving voor jouw Magento 1 e-commerce platform dus niet langer gegarandeerd.

Ten opzichte van Magento 1 is Magento 2 een geheel nieuw product, met een volledig nieuwe opbouw. Een ‘simpele’ upgrade van Magento 1 naar 2 is hierdoor niet mogelijk. Overstappen is onvermijdelijk, maar betekent eigenlijk ook een investering. Deze overstap biedt kansen. Je krijgt er een uitgebreider en gebruiksvriendelijker platform voor terug. Want uiteraard is het nieuwe responsive en mobile first ontworpen Magento 2 een platform waarin het gebruiksgemak en de performance flink verbeterd is.

Migreren biedt kansen

Daarnaast is deze ‘gedwongen’ nieuwe investering een uitgelezen moment om te herzien waar je staat met je huidige webshop. Om ervoor te zorgen dat het een goede toekomstinvestering wordt, is het slim om een aantal jaren vooruit te denken. Waar wil je staan over een paar jaar? Sluit het huidige platform nog aan bij die ambities of is er behoefte aan verfrissing of meer efficiëntie? Dit het hét moment. Veranderingen in design en UX zijn meteen goed mee te pakken. Maar ook als het gaat om PIM en ERP, is dit een perfect moment om processen te herzien waar nodig. Zorg dus dat je de nieuwe opbouw van je shop ook benut om weer een optimaal e-commerce proces te realiseren, waarin de klant voorop staat en alle systemen naadloos met elkaar samenwerken.

Magento heeft zelf de Data Migration Tool ontwikkelt, maar helaas is de migratie niet zo makkelijk als copy-paste. Zeker niet voor webshops met maatwerk. Overstappen naar Magento 2? Download nu onze whitepaper en zet een eerste stap richting Magento 2.

Overstappen naar Magento 2.

Magento 1 wordt op dit moment al niet meer doorontwikkeld, alleen nog onderhouden. Overstappen naar Magento 2 is dus onvermijdelijk. Maar hoe haal je hier nu het meeste uit? Lees het direct in onze Magento 2 whitepaper. 

Vul je gegevens in en ontvang direct de download. 

Download de whitepaper


De voordelen van Magento 2. 

 

Stabiele interface.

Magento 2 is een stuk gebruiksvriendelijker dan Magento 1. Zo is het aanmaken of wijzigen van een product in de basis nu een stuk eenvoudiger door een verbeterde lay-out. Daarnaast verlopen aanpassingen in code en overgangen in upgrades vlekkeloos met deze nieuwe interface.

Verbeterde snelheid.

Bij de ontwikkeling van Magento 2 is hoog ingezet op het verbeteren van de snelheid. Waar je voorheen losse modules moest implementeren om de snelheid te verhogen, zijn deze modules nu standaard opgenomen in de basis van Magento 2, zo is Varnish nu standaard geïntegreerd teneinde de serverbelasting te verminderen. Hierdoor kan er nu ook gemakkelijk(er) gebruik worden gemaakt van Full Page Caching.

Gebaseerd op mobiel.

Conversie staat vrijwel direct in relatie met de usability van een website. Mobile first is niet meer weg te denken in deze tijd. Daarom is Magento 2 vanuit een mobile first benadering ontworpen. In deze aanpak wordt eerst gebouwd voor apparaten met een klein scherm en alleen de primaire hoofdfunctionaliteiten, om deze stap voor stap te optimaliseren naar een groter scherm. 

Verbeterde beveiliging.

Veel bestanden van een webshop moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het logo van je bedrijf, deze dient toegankelijk te zijn voor een bezoeker zodat deze het logo boven je pagina kan zien. We noemen dit ‘publiekelijk toegankelijk’. Magento 2 beschikt, net zoals Magento 1, over duizenden bestanden. Bij heel veel van deze bestanden wil je liever niet dat bezoekers deze kunnen bekijken. Denk hierbij aan een bestand waarin bepaalde inloggegevens voor je database of e-mail server staan. 

In Magento 1 stonden alle bestanden in een folder die publiekelijk te benaderen was. Het was de taak van de ontwikkelaars en webhosters om te zorgen dat alleen de bestanden en sub-mappen toegankelijk waren die dat daadwerkelijk moesten zijn. In Magento 2 is er een “/pub” (een afkorting van ‘public’) map bijgekomen. Door alléén de bestanden en mappen die publiekelijk benaderd mogen worden in deze map te zetten, en alle andere bestanden buiten deze map, ben je niet langer afhankelijk van een goede configuratie om je bestanden veilig te houden.

Verbeterde betaalmethode.

In Magento kan je in slechts twee stappen afrekenen (in plaats van zes stappen in Magento 1). De bezoeker wordt niet afgeleid door onbelangrijke zaken; alles is gefocust op betalen. Tot slot is het aanmaken van een nieuw account na het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig, dat het ongetwijfeld meer bezoekers over de streep zal trekken. Met meer tevreden en loyale klanten als gevolg. In de eerste stap kies je de gewenste verzendmethode en in de tweede stap kies je de betaalmethode.

Ook als je geen account hebt en niet ingelogd bent, kun je afrekenen: met een gastaccount. Zodra je je e-mailadres invult, wordt er direct gecheckt of je al een account hebt. Mocht je toch al eens een account hebben aangemaakt, dan kun je meteen inloggen. Je kunt er ook voor kiezen om dit niet te doen en als gast door te gaan met het afrekenproces.

Modules zijn makkelijker te onderhouden.

Magento 2 heeft een modulestructuur geïntroduceerd, waarbij alle bestanden van de modules op dezelfde plek staan. Het gevolg: bestanden hoeven niet op meerdere plekken geplaatst te worden, wat het onderhoud van modules makkelijker maakt. Dat betekent dat wanneer een module verwijderd moet worden, hoeft in Magento 2 alleen de map verwijderd te worden, terwijl eerder naar de verschillende bestanden van de module gezocht moet worden om de module te verwijderen. Het onderhoud van modules verloopt hierdoor veel soepeler en sneller.

Eenvoudigere CDN implementatie.

CDN staat voor Content Delivery Network, een manier om statische bestanden (zoals afbeeldingen en video’s) over verschillende servers  te verspreiden. Dit levert twee voordelen op! Enerzijds kan de bezoeker de bestanden downloaden van een server die dicht bij hem/haar in de buurt is, waardoor de download sneller verloopt. Anderzijds, omdat alle verzoeken naar statische content naar andere servers gaan, hoeven de servers die zich bezighouden met het generen van je webshop minder verzoeken af te handelen. Dit zorgt ervoor dat de servers meer capaciteit overhouden en stabieler zijn.

Verbeterde bestandsstructuur.

Deze nieuwe structuur zorgt ervoor dat iedere module een eigen view directory heeft en alle basis views zijn verschoven naar de modelstructuur. Het is nu dus mogelijk om bijvoorbeeld je CSS of lay-out uit verschillende modules aan te roepen. Dit is een zeer aangename wijziging van Magento 2 ten opzichte van Magento 1, omdat dit zich vertaalt in een efficiëntieslag voor developers die nu gemakkelijker custom thema’s kunnen maken.

Mogelijkheden met nieuwe technieken.

In Magento 2 worden de allernieuwste technieken zoals HTML5, CSS3, PHP7 en jQuery ondersteund, maar zo ook Nginx, Varnish en eigenlijk nog heel veel meer. En er is meer! 

Magento maakt nu gebruik van design patterns, dit is een generiek opgezette softwarestructuur die een bepaald veelvoorkomend type software-ontwerpprobleem oplost. Het is geen kant-en-klare code, maar je moet het eerder zien als een soort sjabloon of een ‘principe’ dat je kunt gebruiken om de oplossing te bouwen. Daarnaast hanteert Magento het S.O.L.I.D. principe, wat een afkorting is van 5 belangrijke principes bij het ontwerpen en ontwikkelen van software. Een voorbeeld hiervan is het “Single responsibility principle”. Dit houdt in dat ieder deel van je applicatie één taak moet hebben. Als je bijvoorbeeld een ‘blogbericht’ object hebt, dan moet dit object alleen acties uitvoeren die te maken hebben met blogberichten. Wil je iets doen met een blog auteur? Dan betekent dit dat je een nieuw object zou moeten maken, omdat je blogbericht-object maar één verantwoordelijkheid mag hebben.

Wat is het voordeel van deze verandering? Door gebruik te maken van design patterns en zogeheten ‘best practices’ is de code in Magento 2 duidelijker! Hierdoor worden ontwikkelaars gestimuleerd om netter te ontwikkelen, wat uiteindelijk weer leidt tot een beter onderhoudbaar én eenvoudiger uit te breiden systeem. Door deze striktere aanpak van Magento 2 is het vaak in eerste instantie meer werk om bepaalde functionaliteiten te ontwikkelen, maar zullen de kosten op lange termijn (de “total cost of ownership”) naar verwachting lager worden.

Met behulp van het Design Pattern “Dependency Injection” (de exacte uitleg hierover laten we buiten de beschouwing van dit artikel) zorgt Magento ervoor dat een module precies datgene krijgt wat de betreffende module nodig heeft. Maakt een module gebruik van de database? Dan krijgt de module van Magento een object mee waarmee de module toegang krijgt tot de database. Dependency Injection heeft een aantal voordelen:

  • Het is precies duidelijk welke afhankelijkheden iedere module heeft;
  • Modules kunnen makkelijker vervangen worden, omdat er geen verborgen afhankelijkheden zijn;
  • De kwaliteit van de code wordt hoger;
  • De kans op fouten wordt kleiner;
  • De afhankelijkheid tussen modules wordt kleiner.
     

Binnen Magento 2 wordt het principe Test driven development (TDD) gestimuleerd. TDD is kort gezegd een ontwikkelmethode voor software waarbij je eerst begint met het schrijven van je (geautomatiseerde) test en daarna pas van je code. Je begint dus eerst met het nadenken over testcases, en stelt die vanuit het oogpunt van de gebruiker op. De voordelen:

  • Doordat alle code vooraf wordt getest geeft dit meer vertrouwen bij de ontwikkelaar en klant;
  • Kortere ontwikkeltijd (ondanks de extra code die nodig is voor de tests) doordat fouten in een eerder gevonden worden;
  • Alle onderdelen worden los van elkaar getest waardoor de onderlinge afhankelijkheid kleiner is en daarom minder complex;
  • Voor eigen gemaakte modules kunnen voortaan ook tests geschreven worden. 
     

Er zijn echter ook enkele nadelen aan verbonden. De programmeur schrijft vaak zowel de test als de code voor de functionaliteit. Wanneer de programmeur iets over het hoofd ziet zal dit zowel in de test als in de code gemist worden. En wanneer een groot aantal tests succesvol is, kan de indruk gewekt worden dat de applicatie volledig getest is. Hierdoor is het verleidelijk om een integratie of systeemtest niet meer uit te voeren.

Wil je overstappen naar Magento 2? Geef ons gerust een belletje! Misschien kunnen we wat voor je betekenen. 

Meer informatie over Magento?

Een kant en klaar antwoord bestaat niet. Daarom bouwen wij een e-commerce platform dat uit te breiden is met alle wensbare functies. Magento 2 is daar perfect voor, o.a. door haar flexibiliteit, schaalbaarheid en snelheid. Geïnteresseerd?

Magento 2 extensies.

Voor een snelle en vooral gebruiksvriendelijke website maken wij voor onze klanten vaak gebruik van extensies. Om de verwachting van een snelle webshop waar te maken, implementeren we vaak Sooqr. Dit is een on-site search implementatie waardoor gebruikers van je webshop direct het resultaat krijgen waar ze naar op zoek waren. Je kunt uiteraard synoniemen toevoegen en, misschien nog wel belangrijker, je kunt bepaalde (waardevolle) producten voorrang geven boven andere producten, bijvoorbeeld een eigen merk. 

De extensie 'Elastic Search' is eigenlijk een variant van bovenstaande. Door deze extensie te gebruiken, geniet je van een snelle, flexibele on-site search. Ben je internationaal actief? Ook deze is dan te gebruiken. Verder is auto-complete een fijn voordeel voor je site-gebruikers. 

Verder maken we graag gebruik van de extensie 'Shipping Rules', waarmee je verzendopties kunt aanpassen aan een bepaald pakket. Dit doe je door zogenaamde 'rules' toe te wijzen aan bijvoorbeeld een specifieke productgroep of customer groep (denk aan: partners), of natuurlijk aan de specifieke kenmerken van een shopping cart. 

Al bekend met de mogelijkheden van Channable? Ook daar hebben we veel van onze klanten aan geholpen. Channable is een feed managementtool, waardoor je producten naar meer dan 1000 vergelijkingssites, affiliate netwerken en marktplaatsen kunt doorsturen. Hierdoor maak je je producten beter vindbaar en verkrijg je meer exposure. 

Dit is slechts een kleine greep uit de modules en koppelingen waar wij graag gebruik van maken. Benieuwd naar modules of koppelingen voor jouw webshop? Neem gerust contact met ons op

SEO-optimalisatie voor Magento 2.

Als webshop-eigenaar ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar een hoge positie in de SERP. Om deze hoge positie te bereiken, hebben we al eerder een blog geschreven. Wat komt hierin aan bod:

  • Zoekmachinevriendelijke URL’s
  • URL Rewrites
  • Canonical Tags
  • Meta tags voor producten
  • Microdata & Rich Snippets
  • Prefixes & Suffixes voor Title Tags
  • Robots.txt
  • XML Sitemap

Ga naar tips voor zoekmachine optimalisatie in Magento 2.

SEO-magento-2

Magento: kijkje in de toekomst.

Waarschijnlijk is het je niet ontgaan. Magento is in handen van Adobe Experience Cloud. Dit betekent dat de focus op experiences is toegenomen. Commerce driven by Experience dus. Wat dat betekent? Er wordt met name ingezet op personalisatie. Wat in eerste instantie gerealiseerd kan worden door het herkennen van patronen in data, waardoor je (specifiek) klantgedrag kunt voorspellen. Met de Business Intelligence Tool van Magento krijg je inzicht in die data en kun je hier adequaat op inspelen. Bovendien stelt Adobe Target je in staat om relevante winkelervaringen te maken en daarmee in te spelen op klantloyaliteit en herhaalaankopen. 

Magento 2.3

Magento richt zich niet alleen op de eindgebruiker, of koper, maar juist ook op developers en webshop-eigenaren. De laatste profiteren in Magento 2.3 bijvoorbeeld van een gebruiksvriendelijke pagebuilder met drag-and-drop tool. Hierdoor kun je eenvoudig pagina's maken, en wordt - door de instant preview modus - direct een belevingswereld gecreëerd. Verder zorgt de nieuwe Multi-Source Inventory (MSI) dat je op verschillende fysieke locaties voorraden kunt bijhouden.

PWA Studio

Magento is ervan overtuigd dat progressive web apps voor net zo’n grote verandering gaan zorgen als responsive webdesigns dat eerder deden. Daarom introduceert zij PWA Studio, waarmee je snel, betrouwbare en aantrekkelijke mobiele ervaringen creëert. Eindgebruikers ervaren voordelen omdat zij de app kunnen gebruiken als ze geen internetverbinding hebben; wanneer ze weer verbinding maken, worden de gegevens uitgewisseld met behulp van een API. Magento verwacht dat conversiepercentages verdubbelen door de komst van progressive web apps! En daar draait het tenslotte allemaal om.

Meer lezen over Progressive Web Apps

Conclusie.

Zoals wellicht al duidelijk is: wij zijn heel erg blij met de veranderingen in Magento 2! Door de nieuwe opbouw, de strikte manier van werken en de mogelijkheid om test-driven te ontwikkelen worden developers gestimuleerd, of eigenlijk gedwongen, om een nette code te schrijven en op een correcte manier modules te ontwikkelen.

Maar ook webshop-eigenaren ervaren voordelen! Van Magento 1 naar 2 betekent misschien een investering maar het is moeite waard doordat genoten wordt van een stabiele online omgeving. Door een betere structuur is Magento 2 makkelijker uit te breiden met modules en door het geautomatiseerd testen kun je met een veiliger gevoel je releases uitbrengen. En last but not least: webshop-eigenaren zullen profiteren van de betere performance en snellere webshop, wat uiteraard bijdraagt aan een betere rank in de SERP!

Meer weten?

Hi! Mijn naam is Wim, aangenaam! Ik ben commercial director van Bluebird Day. Samen met de teams bouwen wij Magento-oplossingen voor onze klanten. Wil je meer informatie? Geef mij gerust een belletje!

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6