Durven je webshop offline te halen

Consumenten interacteren online met je merk; ze gaan op zoek naar een nieuwe jeans of zoeken naar fysieke locaties. Online komen mensen in aanmerking met je merk en die ervaring wil je naadloos laten aansluiten met de behoeften die ze hebben. Of zelfs de verwachtingen overtreffen. Dat lukt niet altijd, zeker niet wanneer de internetverbinding wegvalt. Bijvoorbeeld ondergronds in de metro of boven de wolken in een vliegtuig. Als merk wil je altijd een geweldige online ervaring aanbieden, en dat kan nu! In de nabije toekomst werken webshops ook offline. Wat is hier de meerwaarde van? Welke nieuwe uitdagingen komen hierbij kijken en welke problemen lost dit op? En bovenal: hoe ga je hier strategisch mee om? Wij vinden het antwoord in: service workers.

Altijd internetverbinding in de toekomst?

Nog niet. Ondanks het feit dat de interactie tussen mens en machine exponentieel is gestegen, geldt nog lang niet dat deze mensen altijd beschikking hebben tot verbinding met het web. Ondergronds in de metro of boven de wolken in het vliegtuig dus, maar ook in de middle of nowhere, ergens in het buitenland stelt onze 3g of 4g verbinding nog vaak teleur. Op bepaalde plaatsen geniet je niet van een internetverbinding, of slechts van een minimale connectie. Elon Musk’s Starlink die een 100% dekkende internetverbinding belooft met behulp van satellieten, zou hier verandering in gaan brengen. Maar wanneer dat werkelijkheid wordt? Dat is nog niet bekend. De realiteit van nu: onze wereld is nog lang niet 100% online. En hier kun jij als merk op inspelen!

De oplossing: een service worker

Altijd online lijken dankzij een ‘service worker’. Hoe werkt dat? Een service worker is een script dat data via het internet laadt wanneer een apparaat online is, en de gebruiker van opgeslagen data voorziet wanneer hetzelfde apparaat offline is.

Foutmelding internet

Velen onder ons zijn bekend met de dinosaurus van Google Chrome, welke vooral veel irritatie opwekt. Dit icoon zal langzaam uitsterven, en binnen de kortste keren het lot ondergaan van zijn afgeleide. En tot die tijd maakt de dinosaurus plaats voor jouw marketingstrategie! Er wordt ruimte gecreëerd om je klant te benaderen met informatie die op dat moment relevant is. Een simpel voorbeeld voor een restaurant: wanneer een gebruiker offline is, wil je als restaurant-eigenaar altijd je openingstijden, contactinformatie en locatie tonen. Anders kiezen gebruikers voor een alternatief. En zo zijn er nog meer voordelen!

De voordelen van service workers

Consumenten worden steeds kritischer; ze willen alles snel en nú, gepaard met een hoge service. Het implementeren van zo’n service worker kan in die behoefte voorzien en deze vervangt bovendien de dinosaurus, die irritaties verhoogt en je merkreputatie en het aantal terugkerende bezoekers verlaagt. Want service workers slaan data op, zodat content veel sneller opgehaald kan worden dan zonder service worker.

Service workers zijn vooral zeer nuttig voor het opslaan en opvragen van data welke niet snel verandert. Hierdoor wordt het mogelijk om een gebruiker blogposts te laten lezen ondanks de slechte internetverbinding in de trein of metro. Gebruikers ervaren dankzij service workers geen hinder, en merken niet dat ze offline zijn. En, omdat alle data al beschikbaar is op het apparaat van een gebruiker, kan deze even snel worden geladen als de notities op je iPad, of afbeeldingen in je media galerij. Geen servers, geen roundtrips, geen latency!

Tot slot, biedt het kansen voor marketing; push notificaties kunnen met gebruik van service workers nog steeds verzonden worden. Zo ben je - zelfs op de vrij onmogelijke plaatsen - relevant!

Mooie beloften allemaal. Hoe zit het met de implementatie? Die zal dan wel tegenvallen?

Service worker implementeren: complex?

Kort door de bocht: nee. Alle websites met een versleutelde (SSL) verbinding zijn gereed voor de implementatie van service workers. Er zijn geen ingrijpende aanpassingen of migraties nodig om het maximale rendement uit service workers te halen. De echte uitdaging zit hem in het creëren van de juiste strategie.

We weten al dat we dankzij service workers, gebruikers kunnen dienen wanneer de internetverbinding wegvalt of niet beschikbaar is. De vraag is alleen nog waarmee? Bij Bluebird Day denken we hier graag over mee! Zo bouwden we al een Progressive Web App, waarvan een service worker een van de drie vereisten is, voor onze klant MyHealthCares.

Met Progressive Web Apps zetten we nog een stap verder, met meer voordelen als gevolg. App-like experiences, altijd online én offline beschikbaar, altijd up-to-date, responsive en nog veel meer! Kortom, voor ieder vraagstuk en strategie vinden we de juiste oplossing. Zin om eens te sparren? Wij denken graag met je mee!

Meer weten over service workers of PWA's?

Hi! Ik ben Tim, aangenaam! Ik ben frontend developer bij Bluebird Day en kan je alles vertellen over de nieuwste ontwikkelingen binnen e-commerce, zoals service workers en Progressive Web Apps. Bel of mail me gerust je vragen!

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6