ShoppingToday 2018: tien tips die je vandaag motiveren

E-commerce bruist en borrelt over van nieuwe trends en ontwikkelingen: leveren binnen twee uur of Agile werken bijvoorbeeld. Tijdens ShoppingToday, het e-commerce kennisevent van Nederland, stonden we daarbij stil. Experts wierpen vanuit hun expertise een blik op de toekomst. Met als doel, ondernemers voorbereiden op de consument en concurrentie van morgen. Ben jij klaar voor de trends van morgen? Begin vandaag!

  1. Mobile first, mobile-fast
  2. Bied tijdbesparende oplossingen aan
  3. Vind je waardevolle klanten en zet die klanten centraal
  4. Synergie tussen online en offline
  5. Conversaties die leiden tot conversies
  6. Conversie optimalisatie zonder developers
  7. Word niet verliefd op je eigen idee (zonder het te testen)
  8. Pre-prototype, want tijd is geld en investeren kost geld
  9. Agile (time) management
  10. Innoveer, vanuit een stabiele positie
     

#1 Mobile first, mobile-fast.

Het aantal e-commerce uitgaven is in 2 jaar tijd met 26% gestegen. Een oorzaak van deze positieve ontwikkelingen? Mensen hebben grotere schermen en merken maken mobielvriendelijke sites en apps. Dit beïnvloedt niet alleen het aantal mobiele sessies; ook het aantal mobiele transacties neemt toe. We leven (nog) in een mobile-first wereld. Neem dit mee in je bedrijfsstrategie om mobiel traffic, conversies en je SEO-positie te verhogen. Onderzoek de laadtijd van je mobiele website: kun je hier tijd winnen? Bijvoorbeeld door redirects te minimaliseren, afbeeldingen te verkleinen en visuele content per pagina te beperken.

We leven in een mobile first wereld.

#2 Bied tijdbesparende oplossingen aan. 

Onderzoek hoe je tijd kunt besparen voor je klant, want 'tijd' kan je verkopen. Marktplaats speelt hierop in en ontwikkelt een app waarmee verkopers veel tijd kunnen besparen. Hoe werkt de app? Een verkoper maakt een foto van zijn auto en upload deze in de Marktplaats app. De app leest alle gegevens – zoals beschadigingen en kilometerstand – uit en laadt de gegevens direct in op de verkooppagina met een realistische prijsindicatie. Een andere (makkelijkere) manier om tijd te winnen voor je klanten: maak gebruik van auto-fill gegevens in het bestelproces. Wees daarnaast kritisch naar het aantal invulvelden en stappen in het bestelproces, want 50 tot 80 procent van je webshop-bezoekers haakt hier af

#3 Vind je waardevolle klanten en zet die klanten centraal.

Hoe vaak hoor je niet ‘zet je klant centraal’. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien heb je meerdere klanttypes. Op basis van een Customer Lifetime Value (CLV) analyse achterhaal je wie je waardevolle klanten zijn. Bestuur hen: wanneer gaan zij op zoek naar producten? Naar welk merk gaat hun voorkeur uit? Zijn zij online of juist offline actief? Die CLV-analyse zet je om in acties richting jouw waardevolle klant. Iets simpels: een onverwachts cadeau. Wat moeilijker: relevante advertenties op het juiste moment weergeven. En ingewikkelder (maar ook interessanter): een gepersonaliseerde webshop die niet alleen je klant herkent, maar ook weet wanneer en waarnaar je klant op zoek is.

#4 Synergie tussen online en offline.

Je weet nu wie je meest waardevolle klant is en diegene wil je een consistente ervaring bieden over al je kanalen. Het maakt niet uit via welk kanaal je klant communiceert: jij herkent hem altijd als Piet. Piet die voorkeur geeft aan Apple en’s avonds online producten koopt. Maar wat gebeurt er als Piet je fysieke winkel binnenloopt, herken je hem dan nog steeds? Veel ondernemers niet. Dit is (nog) moeilijk, maar wordt steeds makkelijker. Een oplossing hiervoor: een klantenkaart of app. Of klanten in je fysieke winkel de mogelijkheid bieden om de bestelbon per mail te krijgen. 

#5 Conversaties die leiden tot conversies.

Een omnichannel strategie wordt iets makkelijker met de komst van chatbots, aangezien de gehele customer journey vaak in de bot kan blijven. Mits je bot behulpzaam en nuttig is natuurlijk. Dat is het voornaamste doel van je chatbot: je klant écht helpen. Tips voor het maken van een chatbot of conversational flow: stel niet te veel open vragen maar geef keuzeopties, communiceer natuurlijk maar met persoonlijkheid en geef niet te lange antwoorden. Conversaties transformeren in conversies? Koppel je webshop met je chatbot.

#6 Conversie optimalisatie zonder developers.

Voor conversie optimalisatie kun je gebruikmaken van Google Analytics. Test met de volgorde van de filters in je product view: plaats ‘kleur’ eens voor ‘afmetingen’. En analyseer het verschil in bouncepercentage, pagina-diepte, het gebruik van de filters en conversies over vergelijkbare periodes. Bekijk ook eens het cart-to-detail rapport in Google Analytics. Wat is het gemiddelde bedrag? Bestudeer de productpagina’s die onder dat gemiddelde liggen. Ontdek je iets afwijkends? Ontbreekt de productomschrijving, een sfeerbeeld of is de titel niet aantrekkelijk? Benut Google Analytics en optimaliseer voor meer conversies.

Maak gebruik van A B testing in je e-commerce webshop

#7 Word niet verliefd op je eigen idee (zonder het te testen).

‘Mensen maken geen gebruik van de winkelvoorraad checker’, terwijl zo’n functie je winkelverkoop enorm kan verhogen. We generaliseren, worden verliefd op ons eigen idee en maken keuzes vanuit een onderbuikgevoel. Allemaal menselijke eigenschappen die je geld kunnen kosten. Daarom is het belangrijk dat je A/ B test in vormgeving, tekst en functionaliteiten. Op die manier weet je welke variant beter presteert en waar je in kan investeren. Vooral wanneer je de verwachte omzet bij je resultaten voegt. Moeite met A / B testen? Bekijk andere mogelijkheden, zoals bezoekers interviewen of klantenservice-gesprekken bestuderen.

#8 Pre-prototype, want tijd is geld en investeren kost geld.

Een keerpunt van testen: het kost tijd. Hoe kun je testen in weinig tijd? Met pre-prototyping. Bij pre-prototyping plaats je slechts de initiële versie van een new feature (zoals ‘bekijk de winkelvoorraad’) waar de functionaliteit zelf nog van ontbreekt. Door deze in je webshop te plaatsen kun je direct feedback en validatie krijgen van gebruikers via klikgedrag en heatmaps. Vervolgens kun je de keuze maken om hierin te investeren. Let er op dat je genoeg data hebt om deze keuze te onderbouwen en zet je pre-prototype direct offline wanneer je genoeg data hebt.

Agile werken is het nieuwe werken: snel, flexibel en effectief

#9 Agile (time) management.

Agile werken: iedereen heeft het erover, maar niet iedereen doet het. Agile is een flexibele manier van werken door zelfstandige teams in korte periodes. Een totaalproject wordt opgedeeld in sub-projecten waardoor snel ingespeeld kan worden op veranderingen. Hoe begin je? Agile begint bij de directie. Zij moet er in geloven, wil je succesvol worden met Agile. En daarna? Dan komt misschien wel de moeilijkste stap: de controle loslaten.

#10 Innoveer, vanuit een stabiele positie.

Verbeteren, vernieuwen of innoveren. Sommige bedrijven hebben te veel vernieuwingsdrang. Ze gaan te snel. Ze stappen van de ene innovatie in de andere, zonder de vorige te analyseren en optimaliseren. Andere bedrijven willen innoveren maar missen een sterke basis. Eigenlijk zijn er drie manieren om je webshop te optimaliseren: door verbetering, vernieuwing en innovatie. In de eerste fase pas je kleine verbeteringen, zoals een extra CTA, toe in een bestaande online omgeving. Een vernieuwing kan een geheel nieuwe pagina lay-out zijn. En een innovatie is een ‘Game Changer’. Bekijk welke ontwikkeling binnen jouw organisatiedoelstelling en -situatie past en ontwikkel gefaseerd verder.

Ben jij een ‘Game Changer’?

Of wil je innoveren in e-commere? Ik ben account strategist bij Bluebird Day en denk graag met je mee in innovatieve oplossingen. Neem dus gerust contact met me op.

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6