Loop jij conversies mis? Met deze usability tips niet meer!

Met consumenten die steeds veeleisender worden, is een gebruiksvriendelijk webdesign belangrijker dan ooit. Alles moet makkelijker, anders kopen ze het wel ergens anders. De usability van je website beïnvloedt dus direct je conversieratio. Waarom veel bezoekers niet converteren? Omdat twijfel toeneemt of de behoefte nog niet daar is. Maar ook omdat een account verplicht is of vanwege een lange, verwarrende checkout. Waar gaat het mis en hoe transformeer je bezoekers tot buyers? Zet in op een gebruiksvriendelijk(er) design.

Deze blogserie richt zich op het vergroten van conversies, door performance te boosten, usability centraal te zetten, met krachtige content en het effect van voorgaande te testen. 

Deel 1: Conversie op je webshop verhogen? Start met web performance
Deel 2: Loop jij conversies mis? Met deze usability tips is jouw webshop ready!
Deel 3: Gedrag met content beïnvloeden voor meer conversies?
Deel 4: Meer conversies met evenveel bezoekers door A/B tests en multivariate analyses

Bekijk en bestudeer bijzonderheden

De gebruiksvriendelijkheid van je website wordt bepaald door hoe snel en makkelijk je bezoekers je shop gebruiken. Usability begint dus bij je users. Je wilt het ze zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarvoor wil je eerst weten wie je target user is, en hoe deze op dit moment door je website navigeert. Onderzoek het pad wat ze bewandelen – van homepage tot categoriepagina en van productpagina naar checkout-pagina – eerst in Google Analytics. Waar is een enorme drop-off in bezoekers? Waar haken bezoekers af?

Visitor-hotjar

Gebruik daarna Hotjar, welke scrol- en klikgedrag analyseert, om te achterhalen waarom je bezoekers op deze pagina uitstappen. Waar let je op? Wanneer bezoekers het niet kunnen vinden wordt scrollgedrag explosiever, beweegt de muis zigzaggend heen en weer en wordt herhaaldelijk (oppervlakkig) geklikt. Is je bezoeker afgeleid? Dan blijven ze vaak met de muis op een item hangen. Onderzoek het gedrag, ga op zoek naar patronen en stel knelpunten vast. Op basis hiervan maak je een steeds gebruiksvriendelijker design. 

Low hanging fruit: usability basics

Er zijn een aantal basics waar je webshop wel aan moet voldoen om de usability te waarborgen. Op nummer één: don’t make them think. Iedere pagina heeft een duidelijk doel, waardoor je bezoekers eenvoudig navigeren naar de checkout. Een logisch pad van bestellen naar betalen dus. Zonder na te denken en zonder irritaties. Met duidelijke en opvallende call-to-actions en zo min mogelijk afleidingen, stuur je ze door naar de volgende stap. Weten ze al wat ze nodig hebben? Dan is daar jouw on-site search die helpt bij het vinden van het juiste product. En natuurlijk geeft deze zoekfunctie suggesties, want zo vriendelijk ben je. 

Van bestellen naar betalen versnellen

Zo min mogelijk ruimte over laten voor twijfel, doe je door het proces van bestellen tot betalen te versimpelen en te versnellen. Bijvoorbeeld met een one-step-checkout. Geen vijf stappen om een bestelling te voltooien maar alles op één pagina. Datzelfde geldt voor overbodige invulvelden. Heb je echt een bedrijfsnaam nodig? Of een ‘tussenvoegsel’ tussen voor- en achternaam? Maak gebruik van formulieren die automatisch gegevens aanvullen. En van bestellen zonder te registreren, want dat is ook een groot struikelblok voor bezoekers.

Wanneer twijfel toeslaat…

Dan zorg je dat ze een warm welkom krijgen bij een volgend bezoek! Bijvoorbeeld door het mogelijk maken van een verlanglijstje, een add-to-wishlist. Bezoekers slaan alvast een product op en kunnen later alsnog een bestelling plaatsen. Of anders met een keep-cart-alive integratie. Bezoekers zijn al een stap verder en hebben het winkelwagentje al gevuld. En dan? Twijfel slaat toe en ze verlaten je website. Met de keep-cart-alive integratie blijft de shopping cart (tijdelijk) gevuld, zodat ze bij terugkomst alsnog gemakkelijk converteren.

Tikkie implementatie

Betalen een makkie (met Tikkie)

Betalen moet zo makkelijk (en pijnloos) mogelijk zijn. Irritaties voorkom je door de bekende betaalopties aan te bieden. Maar het liefst wil je ook betalen versimpelen en vermakkelijken. Maar hoe? Dit kan met de Tikkie SuperSnel betalen implementatie, waarbij bezoekers in slechts één klik converteren (onze klanten profiteren hier al van!). Simpel en snel dus. Maar, gemak is ook belangrijk! Verkoop je producten die vaak geretourneerd worden? Bied dan ‘achteraf betalen’ aan. Producten bundelen? Ook dat biedt gemak. Bij aankoop van een laptop is vaak vraag naar een laptoptas. Natuurlijk niet alleen heel (gebruiks)vriendelijk van je, maar ook conversie-verhogend!

(gebruiks)vriendelijk en veelbelovend

Er is meer! Je kunt een stapje verder zetten (dan je concurrenten). Om je bezoekers het echt gemakkelijk te maken, gebruik je:

  1. Een chatbot, welke de behoefte van de bezoeker buitengewoon begrijpt en bezoekers doorstuurt naar het gewenste product. De gebruiksvriendelijkheid wordt zo enorm geboost, want het is snel, gemakkelijk en laagdrempelig! Wel een vereiste: maak je bot slim. Daar hangt de mate van gebruiksvriendelijkheid van af. Je bot moet de intentie van je bezoeker goed begrijpen zodat je bezoeker direct door wordt gestuurd naar de gewenste categorie- of productpagina (en daar transformeert naar buyer!).
     
  2. Artificial intelligence, zodat je je webshop vormgeeft op basis van de persoonlijke voorkeuren van je bezoekers. Een homepage op basis van browsegeschiedenis of een productpagina met persoonlijke voorkeuren zijn conversie-boosters! Bezoekers zijn al eerder op een productpagina geweest, de interesse is gewekt. Mogelijk hoeven ze er alleen nog aan herinnert te worden dat ze dat product willen kopen. Daar kun jij dan voor zorgen!

 
Meer bezoekers = meer buyers

De behoefte van consumenten wordt alsmaar groter. En de gebruiksvriendelijkheid van je website alleen maar belangrijker. Met deze usability tips verlaten steeds meer bezoekers jouw webshop als buyer. Naast usability, draagt de performance en content van je webshop bij aan meer conversies. De ene integratie of oplossing is effectiever bij de ene bezoeker of geschikt binnen een bepaalde branche. Met A/B testing en multivariate testing onderzoek je welke implementatie meer effect heeft bij jouw bezoekers. En zo transformeren je bezoekers naar buyers!

Op de hoogte blijven?

De wereld van e-commerce staat op zijn kop! Trends volgen elkaar razendsnel op en nieuwste technologieën bewijzen zichzelf steeds meer. Wil je op de hoogte blijven van de trends binnen e-commerce en hoe je deze kunt inzetten in jouw organisatie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks een update.