
Digitale transformatie voor een nieuwe generatie
Lees caseSchaalbaarheid als hoofdingrediënt
Spoony wil met haar kindermaaltijden een volledige generatie verliefd laten worden op gezonde voeding. Alleen werd die groei afgeremd door handmatige processen en eindeloze Excel-sheets. Daarom ontwikkelden we een nieuw en geïntegreerd recept, inclusief bestelportaal, webshop, brand-website en PIM-systeem. Gericht op schaalbaarheid en gebruiksgemak, verrijkt met speelse vormen en animaties. Het bestelproces is nu volledig geautomatiseerd van voorraadbeheer tot facturatie. En doordat ouders nu ook gezonde maaltijden kunnen bestellen, komt Spoony’s missie hap voor hap dichterbij.

In onze maatschappij worden we verleid met producten die te veel suiker, zout en ongezonde vetten bevatten. Daarom begint Spoony een tegenbeweging bij de bron. Ze wil kinderen dol maken van gezonde voeding. Want als dit op jonge leeftijd een gewoonte wordt, plukken ze daar hun hele leven de vruchten van. Voor een grotere impact richt Spoony zich vooral op kinderdagverblijven: dé plek waar veel jonge kinderen samen eten en ontdekken. Daar serveert ze kleurrijke menu’s, boordevol verse ingrediënten die speciaal zijn ontwikkeld om kinderen te verrassen. Van Pasta pesto tot Quinoa-bonenfeestje: ontdek het lekker zelf, zoals ze zelf zouden zeggen.

Marloes van Roosendaal - Bovée
Projectmanager & Productowner bij Spoony

Spoony stapt uit Excel en kookt voortaan op schaal
Het vorige platform van Spoony had niet alleen haar houdbaarheidsdatum bereikt, er werden belangrijke processen handmatig en in Excel uitgevoerd. Zo werden verschillende sheets gebruikt om de variatie in de maaltijden te waarborgen maar ook de voedingswaardes te berekenen. Een werkwijze die foutgevoelig en niet schaalbaar is. Bovendien moet het correct tonen van voedselinformatie volgens de wet van Verordening (EU) nr. 1169/2011 aan specifieke eisen voldoen. Kortom: een verouderd en instabiel recept. Tijd om een nieuwe technische architectuur samen te stellen.
We begonnen met een stevige voorbereiding van meerdere inventarisatiesessies, waarin we informatie ophaalden over de werking van de Excel-sheets, de betrokken afdelingen en de wensen en prioriteiten. Met die ingrediënten kreeg de nieuwe architectuur vorm. Schaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid waren uitgangspunten, groei het gevolg. Want waar Spoony vandaag tienduizenden kinderen laat smullen van gezond eten, moeten dat er in 2030 één miljoen zijn.



Kleurrijk en klikvriendelijk design
Spoony heeft een serieus doel, maar haar karakter is eigenwijs en blij. Met de vormgeving dompelen we bezoekers onder in een wereld waar groente zweeft, moestuinvriendjes praten en animaties verrassen. Tegen een rustige achtergrond springen knoppen met speelse vormen eruit die de gebruiker de weg wijzen. Zowel op het bestelportaal als op de webshop draait het om gebruiksgemak en een intuïtieve ervaring, waar onze collega’s van Weekend voor zorgen met slimme filters voor maaltijden, kleurplaten of recepten. Waar je ook bent in de klantreis, Spoony zorgt voor kleur en een snufje magie - precies genoeg om de kinderdagverblijven en ouders net zo verliefd te maken op Spoony als kinderen op gezond eten.



Bestelportaal verhoogt gemak en verlaagt druk op klantenservice
Voedzame maaltijden, op tijd en in de juiste hoeveelheden: dat begint bij een betrouwbaar bestelportaal. Hiervoor integreerden we het nieuwe platform met Outsystems met onze partner MyBrand, het systeem waarin Spoony de weekmenu’s samenstelt. De Excel-sheets zijn verleden tijd en het beheer is nu gecentraliseerd en communiceert met de onderliggende systemen waarin alle afhankelijkheden zijn overgenomen. Zo staat er bijvoorbeeld nooit twee keer achter elkaar op donderdag pasta op het menu en is dezelfde maaltijd pas na zes weken opnieuw bestelbaar.
De logica mag complex zijn, de klantervaring is dat niet. Het bestelportaal is intuïtief en zint op gebruiksvriendelijkheid. Hiervoor hebben we in de designfase feedback opgevraagd bij echte gebruikers en voor alle nieuwkomers staat een interactieve tour klaar met uitleg. In het portaal geven de bestellers van de kinderopvang aan met hoeveel kinderen ze zijn, hoeveel maaltijden ze willen, bekijken ze ingrediënten, printen ze menu’s uit en zien ze wanneer de deadline voor het plaatsen van een bestelling verstrijkt. Maaltijden zijn weken van tevoren in te plannen - en als dat vergeten wordt, dan volgt automatisch een herinnering. Kinderen blij, klantenservice vrij.

Technisch recept voor tijdsbesparing
Het bestelportaal van Spoony draait op Shopware en is geïntegreerd met een reeks systemen die samenwerken als een geoliede keukenbrigade. Zo koppelen we met Outsystems voor de weekmenu’s, ActiveCampaign voor marketing automation, Zendesk voor klantvragen en Pimcore voor productdata. Het PIM-systeem is een van de hoofdingrediënten omdat het de verschillende systemen met data voedt. In Pimcore beheren we alle ingrediënten (zoals bonen), componenten (zoals aardappelpuree) en volledige maaltijden (bijvoorbeeld: aardappelpuree met chili con carne). Wijzigt er iets aan een component? Dan wordt dat automatisch overal doorgevoerd. Foutloos, betrouwbaar en enorm tijdbesparend.


Smaakvolle brand-website en D2C-webshop
De brand-website Spoony.nl voedt bezoekers lekker leesvoer om kinderen spelenderwijs groenten en fruit te laten ontdekken. Onze collega’s van GoodNews ontwikkelden deze omgeving op headless CMS Prepr, zodat Spoony supersnel nieuwe content aan kan maken voor de doelgroepen ‘ouders’, ‘kinderdagverblijf’ of ‘buitenschoolse opvang’. Door slim gebruik te maken van data uit bijvoorbeeld klikgedrag, weet Spoony precies wie waar behoefte aan heeft en aan te zetten om een proefbox aan te vragen of contact op te nemen.
De volgende stap van ieder kind laten smullen van gezond eten is via de ouders. Zij kunnen nu rechtstreeks maaltijden bestellen op de nieuwe consumentenwebshop. Voor Spoony verandert er aan de achterkant weinig: bestellingen, voorraadbeheer en afhandeling worden hier ook op één plek beheerd. En hoewel de d2c-webshop maar een klein deel van de omzet verzorgt, draagt het bij aan iets belangrijkers: ieder kind te laten smullen van gezond eten. Want dat begint niet alleen op de kinderopvang, maar ook gewoon thuis aan tafel.

Op zoek naar een partner?
Wil je weten waar kansen liggen voor jouw organisatie? Niet afremmen maar versnellen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.