b2b & b2c

Innoveren met Hubo

Een goede voorbereiding is het halve werk. Om klanten van Hubo bij die juiste voorbereiding te helpen, ontstond het idee voor een chatbot. De ‘Hubot’ om precies te zijn. 

Lees de case

Innovatiesprint.

 

Experimenteren en innoveren 

Innovatiesprints zijn ontwikkelperiodes die we samen met een klant doorlopen vanuit een gemeenschappelijk doel: innoveren. Vanuit Bluebird Day willen we hierin voorop lopen. Dus we onderzoeken nieuwe technologieën die interessant zijn voor e-commerce en zoeken hier een klant of klantvraag bij waarbij we met die nieuwe technologie passende mogelijkheden zien. 

2018 was toch wel aan te duiden als het jaar van conversational commerce. Zodoende kwam ook de ontwikkeling van chatbots voorbij. Bij ons kwam het idee om een slimme chatbot te ontwikkelen. We bedachten bij welke klant deze meerwaarde kon hebben, en kwamen zo uit op Hubo en Multimate. We zagen veel mogelijkheden omdat het een omnichannel klant is die hard bezig was om dit ook naar buiten toe uit te dragen. 

Meer informatie over conversational commerce.

De klus klaren met conversational commerce


Maak kennis met 'Hubot'.

Nadat onze presentatie met het idee voor een slimme chatbot positief was ontvangen bij Hubo en Multimate, gingen we aan de slag. Samen met de klant hebben we vastgesteld wat het eindproduct moest worden, binnen de kaders van het innovatie doel. De klant krijgt zonder eigen investering het eindproduct/MVP (Minimal Viable Product), cadeau dus, en kan vervolgens zelf de keuze maken om hier op door te ontwikkelen.  

Aan de slag!

In de innovatiesprint hebben we een gerichte aanpak gekozen, om in heldere stappen een MVP te ontwikkelen van een chatbot die daadwerkelijk waarde toevoegt voor gebruikers. We hebben dit als een regulier project aangepakt, dus inclusief het opstellen van een backlog, sprintplanning, sprints, sprintreview en retrospective. We werkten met nieuwe technieken van DialogFlow, een tool om spraak en schrijven mee te analyseren en om te zetten in bijvoorbeeld API calls. En NodeJS techniek, de tussenlaag van de chatbot en Drupal.
 

Wij helpen Hubo met innoveren

Assistentie tijdens het klussen

Het doel was om een chatbot te ontwikkelen die direct een helpende hand biedt aan klussers die assistentie nodig hebben tijdens een klus of iets vergeten zijn in de bouwmarkt. Met de chatbot kom je te weten hoe jij je het beste voorbereidt op een klus. Het product dat we wilden opleveren, moest meteen goed inzetbaar zijn. En dat is gelukt! We hebben een chatbot ontwikkeld die je helpt bij het vinden van de juiste spullen voor een klus en je de juiste informatie geeft om de klus te klaren. Ook handige vestigingsinformatie, zoals locatie en contactgegevens, worden via de chatbot verstrekt. 

Hoe werkt de Hubot?

Stel, je begint een gesprek over je verfklus. Dan stelt de chatbot relevante vragen, bijvoorbeeld over wat je gaat verven (ondergrond) en waar (binnen/buiten). Als antwoord toont de chatbot vervolgens de producten die je nodig hebt, zoals de juiste kwasten en de verf, maar ook verftips. 


Innovatiesucces.

Bij Bluebird Day experimenteren we graag met nieuwe technologieën. Maar dat maken we pas echt toepasbaar als we concrete oplossingen ontwikkelen voor klanten, die bovendien zo kosteloos innoveren. We betrekken de klant nauw bij het ontwikkelingsproces, dat we hetzelfde aanvliegen als een gewoon project.

Meteen goed inzetbaar

Door vooraf goed afgebakende doelstellingen en bruikbare inbreng vanuit klantzijde, realiseren we tijdens zo’n innovatiesprint daadwerkelijk een eindproduct waar de klant direct mee aan de slag kan gaan. De Hubot kon enkele scenario’s en klantvragen afhandelen, en we hebben hem zo opgezet dat extra scenario’s kunnen worden toegevoegd. De klant was erg blij met het resultaat en zag de meerwaarde ervan in om de chatbot daadwerkelijk in te gaan zetten.  

Meer informatie over de innovatiesprint.

Innoveren met Hubo en Multimate: een succes

Meer weten?

Hi! Mijn naam is Wim, aangenaam! Ik vind het leuk om te innoveren in e-commerce. Vanuit daar kwam het idee om te innoveren in sprints. Zo maken we het doen van zaken leuker en makkelijker, en het geeft alle teams de kans om innovaties direct toe te passen. Wil je meer informatie?

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6