Blog

4 fouten die je als e‑commerce manager niet (meer) moet maken

In deze blogpost beschrijven we vier fouten, waar ook onze klanten zich niet altijd van bewust zijn. Maak jij deze ook?

Geen gebruik maken van recommended of related op een productpagina, of het ontbreken van reviews. Het internet staat vol met tips over dé best practices voor jouw webshop. Vaak zijn het inkoppertjes, maar daarom niet minder belangrijk. Om er niet omheen te draaien: je zal vast al eens gehoord van de hieronder beschreven ‘fouten’. Misschien was je ze vergeten, dan is dit een reminder.

1 – Kiezen voor de beste oplossing voor nú

We trappen hem af met de meest voorkomende: wel naar de toekomst kijken maar op korte termijn handelen. Het is ons allemaal niet ontgaan dat het e-commerce landschap verandert – met de steeds groter wordende behoefte van consumenten en nieuwe technologieën. Toch wordt vaak nog gekeken naar de beste oplossing voor dit moment, terwijl deze oplossing moet werken voor de aankomende jaren.

Neem een organisatie die internationaal opereert met in ieder land winkels waarvoor specifieke koppelingen worden gelegd, en de visie van dat bedrijf is snel nieuwe markten aanboren. De oplossing is een e-commerce platform met maatwerk, die eenvoudig uit te breiden is. Voor de keuze van het platform wordt nog te vaak gekeken naar de opstartkosten (korte termijn), terwijl de schaalbaarheid van het platform (lange termijn in deze situatie veel zwaarder zou moeten wegen.

Op zoek naar een schaalbaar e-commerce platform?

2 – (Not) Keeping It Simple, Stupid

Het KISS principe. Het klinkt simpel en misschien is het dat ook. Want zo moet je het zien: één pagina (gedeelte) heeft één doel. Verschillende call-to-actions, buttons en verwijzingen zorgt ervoor dat je bezoeker alleen maar afgeleid wordt, niet meer weet waar die heen moet en vervolgens afhaakt. Natuurlijk wil je ze een 360 graden view, find the dealer, contactgegevens en bestel-button aanbieden. Je wilt alles voor je klant, maar moet dat allemaal op dezelfde pagina?

Je wilt het niet alleen simple en stupid houden, snelheid is ook belangrijk. Je hebt vast al eens kritisch gekeken naar het aantal invulvelden. Zorg je er ook voor dat bezoekers bij je kunnen bestellen zonder een account aan te maken? Vaak wordt dat nog vergeten. En nu we toch bezig zijn met afrekenen: het veld van de kortingscode, dat is ook een aandachtspunt. Goed dat je je klanten wel eens een korting aanbiedt, maar zorg ervoor dat het veld en de tekst van de kortingscode niet prominent aanwezig is. Wanneer dit wel het geval is, worden bezoekers getriggerd om op zoek te gaan naar die kortingscode en komen ze misschien wel nooit meer terug.

3 – Onderschatten van de impact van kleine aanpassingen

Wat we vaker zien is het volgende: de impact van kleine veranderingen wordt niet altijd goed ingeschat. Marketeers die tracking software plaatsen om statistieken te achterhalen of het verplaatsen van een button van links naar rechts in de CSS, veel van die kleine veranderingen hebben impact op je webshop. Dat je webshop traag wordt bijvoorbeeld, of dat je webshop op mobiel crasht, waardoor bezoekers uiteraard sneller je website verlaten en je positie in Google steeds lager wordt.

Gezien de populariteit van conversational commerce, wordt wel eens een script voor een chat applicatie in Magento geladen. Maar het plaatsen van een script brengt veiligheidsrisico’s met zich mee: op de achtergrond kunnen formuliervelden automatisch doorgestuurd worden naar kwaadwillenden bijvoorbeeld, en natuurlijk heeft zoiets ook invloed op de snelheid van je website.

Zelfs een minimale aanpassing, zoals het toevoegen van extra orderstatus, heeft gevolgen. Wanneer de standaard statussen niet voldoende zijn en er een nieuwe status toegevoegd wordt, lijkt dat voor het zicht geen probleem. Maar wanneer het label geprint of de bestelling verwerkt moet worden, resulteert het in foutmeldingen die niet altijd eenvoudig te vinden zijn. Ons advies: vraag om advies aan het development team binnen je organisatie of de partij waarmee je hiervoor samenwerkt.

4 – Design puur vanuit desktop

Consumenten shoppen via mobiel. Vooral in de oriëntatiefase swipen ze een eind weg, en daarmee dient jouw webshop mobile proof te zijn. Vaak zijn webshops wel responsive, maar door een design te ontwikkelen op basis van desktop sla je de plank mis. Met als gevolg: elementen die niet gebruiksvriendelijk zijn voor op een klein scherm.

Waar moet je aan denken? Het veelgebruikte en mobielvriendelijke hamburgermenu, maar ook aan de grootte van klikbare elementen. Eén klik moet voldoende zijn, ook al was deze net niet raak. Zorg voor brede call-to-actions dus. En beschik je naast je webshop over een app? Onderzoek dan de mogelijkheden van progressive web apps, die niet alleen veel sneller in gebruik zijn, ook wanneer de internetverbinding wegvalt zijn deze nog steeds beschikbaar voor je klanten.

Mobile-first is nu, maar in de toekomst zal dit veranderen. Er wordt gesproken over een frontend revolutie. We weten niet wat aanslaat en wat blijft, maar weten wel dat technologie alle potentie heeft om shoppen leuker en makkelijker te maken. Shoppen via je smartwatch bijvoorbeeld of contactloos betalen in een winkel. Het is voor velen nog toekomstmuziek, voor ons klinkt het als muziek in de oren.