Blog

5 tips om je fashion conversiepercentages te boosten

Door de stijgende concurrentie krijg je steeds minder de kans op een eerste indruk en moet je op zoek naar nieuwe strategieën om je conversie te stimuleren. In deze blog delen we een paar hands-on tips met je.

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Veel mensen duiken dan ook diep in hun kledingkast om hun mooiste pareltjes eruit te vissen als die eerste indruk een belangrijke is. Op een eerste date, tijdens een sollicitatiegesprek of gewoon op maandagochtend als je de week goed wilt beginnen. Het geeft je zelfvertrouwen en laat zien wie je bent. Dezelfde principes gelden als je een fashion webshop runt. Helemaal nu steeds meer merken de online wereld onder de knie krijgen.

Het gevolg: de concurrentie wordt steeds groter. Zeker op het gebied van fashion heb je het te doen met ontzettend veel concurrenten. En consumenten? Die kunnen hun geld maar één keer uitgeven.

Tip 1: zorg voor foto’s en video’s van hoge kwaliteit

Een foto zegt meer dan duizend woorden - een spreekwoord dat we niet voor niets zo vaak gebruiken. We leven in een wereld die met de dag visueler wordt. Daarbij is sales niet eens meer het belangrijkste: door je klanten te inspireren weet je ze langdurig aan je bedrijf te binden.

Foto’s van hoge kwaliteit en verleidelijke beelden staan dus bijna gelijk aan meer omzet. Sterker nog: slechte productafbeeldingen kunnen een direct negatief effect hebben op het aantal bestellingen dat je binnen weet te halen. Zorg ervoor dat je foto’s duidelijk zijn en je product vanuit meerdere hoeken laten zien. Gebruik daarom ook meer dan één foto.

Deze trend zien we bij een groot aantal toonaangevende fashion webshops al terug. Bekijk de shop van de Spaanse modegigant Zara maar eens. Door de grote foto’s doet het haast denken aan een magazine.

Wie nog net een stapje verder wil (en kan) gaan, zet in op video. Als een foto duizend woorden zegt, vertelt een video nog veel meer. Met productvideo’s kun je niet alleen makkelijker de fit van een item in beeld brengen, je geeft je klanten ook nog eens het gevoel dat je bereidt bent om nét dat stapje extra voor ze te zetten. Dit doet onze klant VIA VAI bijvoorbeeld zo:

Bekijk het lookbook van VIA VAI

Tip 2: Cross-selling

Waarschijnlijk maak je hier al gebruik van. Als je klant een broek koopt, wil hij of zij er wellicht ook een riem bij. Net zoals je dat met sokken bij schoenen kunt doen en een top bij een short.

Veel webshops maken gebruik van cross-selling door een “producten die vaak samen gekocht worden”, “andere klanten die dit artikel kochten, kochten ook” of “style dit item met” module in te bouwen. Onder andere voor Magento is zo’n uitbreiding beschikbaar en te integreren.

Ook het bundelen van producten is een zinvolle manier van cross-selling. Als je kopers vervolgens ook nog eens een kleine korting biedt op het moment dat ze producten samen kopen, ben je eigenlijk al binnen. Zo’n korting geeft kopers een directe motivatie om het accessoire of item vandaag nog te kopen en niet af te wachten.

In 2006 claimde webwinkelgigant Amazon al dat cross-selling hun conversies wist te verhogen met maar liefst 35 procent! Een kleine sidenote is echter wel: zorg dat de producten die je met cross-selling aanbiedt een stuk goedkoper zijn dan de producten die al in de winkelwagen van je klant zitten en overweldig ze niet met te veel opties.

Tip 3 - genereer (echte) reviews

De mening van anderen is voor ons ontzettend belangrijk. Als je een dag door de winkelstraten aan het struinen bent, vraag je waarschijnlijk ook de mening van je partner, moeder of vrienden als je een nieuw kledingstuk past. Online is het niet anders.

Uit een onderzoek van het Engelse bedrijf Reevoo blijkt dat een webshop met goede reviews tot maar liefst 50 procent meer conversie behaalt! En dan hebben we het pas over tien goede reviews. Bij 50 goede reviews zou je conversie zelfs kunnen verdubbelen.

Wees overigens ook niet bang voor slechte reviews. Voor veel kopers is het namelijk even belangrijk dat je reviews ‘echt’ zijn. Van de ruim 1 miljoen door Reevoo ondervraagde shoppers zegt een kleine 70 procent een webshop meer te vertrouwen als er ook slechte reviews te vinden zijn. Probeer er wel voor te zorgen dat het aantal positieve reviews altijd de bovenhand behoudt.

Om aan die reviews te komen, moet je er wel actief om vragen. Nog te veel webshopeigenaren zijn hier te afwachtend mee. Stel via je e-mailmarketing tool een automatische mail in voor het schrijven van een review. Verstuur deze op het juiste moment. Geef je klanten de tijd om de items te passen en een mening te vormen. Het is daarnaast ook een verstandige zet om te wachten tot de retourdatum verstreken is - dat verhoogt je kans op een positieve review. Is je retourtermijn langer dan 30 dagen? Verstuur je e-mail dan eerder, zodat de shopervaring bij kopers nog goed in het geheugen zit.

In deze blog gaan we dieper in op het verlagen van je retourpercentage als fashion retailer.

Tip 4 - vergroot je e-mail database met een pop-up

Achter de schermen je mailbestand vergroten? Maak gebruik van een pop-up. Wie zijn klanten ook nog eens lokt met een exclusieve aanbieding als gratis verzending, bouwt zo binnen no-time een indrukwekkend mailbestand op. Ook al converteren bezoekers van je webshop dan niet direct, kun je ze in de toekomst alsnog proberen te verleiden.

Denk je: die pop-ups verslechteren de gebruiksvriendelijkheid van mijn shop. Als je het goed aanpakt, hoeft dit niet zo te zijn. Sterker nog, de cijfers liegen er echter niet om. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld drie procent van alle online shoppers zo’n pop-up wel degelijk invult. Dat lijkt misschien niet veel, maar met slechts 150 websitebezoekers per dag, haal je binnen een maand al 418 nieuwe e-mailadressen binnen.

Kies wel voor één pop-up per websitebezoek, niét per paginabezoek. Denk ook na over het aantal seconden of de acties die je bezoeker moet hebben gedaan, voordat hij of zij de pop-up te zien krijgt, om je klanten niet onnodig te frustreren en de negatieve invloed op je SEO-strategie te beperken. Tools als OptinMonster of HubSpot kunnen je hierbij helpen.

Tip 5 - blijf optimaliseren en doe altijd een nulmeting

Je webshop is een oneindig project. Klantgedrag verandert continu. Op grote schaal binnen jouw branche, maar ook hoe ze jouw webshop gebruiken. Blijf daarom continu monitoren hoe je webshop presteert. Maak daarin duidelijke segmenten: welke doelgroepen vind je het belangrijkst? Wat denk je dat die doelgroepen doen, en komt dat overeen met wat ze écht doen?

Zorg ervoor dat je regelmatig een terugblik doet op de voorgaande periode, en kijkt wat de significante verschillen zijn. Vergelijk bijvoorbeeld per week of maand, maar ook met dezelfde periode een jaar geleden.

Wat analyseer je dan? Vanzelfsprekend de KPI’s die voor jou belangrijk zijn. Maar je wilt ook de ervaring van webshop bezoekers continu meten. Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Waar haken mensen af, en waarom haken ze dan af?

Je to go-tools zijn vanzelfsprekend Google Analytics (tip: stel segmenten in, bijvoorbeeld per doelgroep- of productcategorie) en Hotjar (voor heatmaps op zowel desktop en mobiel).

Bonus tips!

Je webshop raakt natuurlijk niet uitgeoptimaliseerd, er is altijd wel iets wat beter kan.

  • Gebruik tools als Hotjar om heatmaps te generen van de belangrijkste pagina’s op je webshop. Denk aan je homepage, maar vergeet ook je categoriepagina’s en productpagina’s niet.

  • Geef de optie voor (en de voordelen van) het aanmaken van een account voor ze hun aankoop afronden. Ook dit is een makkelijke manier om je e-mailbestand te vergroten. Bovendien kun je deze bezoekers dan ook berichten als ze hun winkelmandje wél vullen, maar niet converteren.

  • Wij Nederlanders zijn koopjesjagers en altijd op zoek naar de beste deal. Zorg er dan ook voor dat je sale altijd duidelijk aangeeft in je webshop.

  • Werk aan de snelheid van je website! Elke seconde die je website nodig heeft om te laden, kost je een daling van 7 procent in conversieratio. Wil je weten hoe je je site optimaliseert? Download onze gratis performance checklist.

  • Maak gebruik van een chatbot. Het gaat je klantenservice niet alleen veel werk schelen, maar je bent er ook nog eens gelijk bij op het moment dat je klant overweegt een aankoop te maken!

  • Vergeet niet dat het stimuleren van herhaalaankopen makkelijker is dan focussen op nieuw acquisitie. Dus: ook ná het conversiemoment wil je blijven optimaliseren. Denk aan servicemails met betrekking tot levering, maar ook de ervaring gedurende het uitpakken van de bestelling en het gemak van het retourbeleid.

Concluderend willen we je nog één tip geven: je webshop volledig optimaliseren voor conversies is ook niet alles. Het risico dat je loopt door al je beslissingen te baseren op vergaarde data of bronnen van internet, is dat je website aan identiteit verliest. Op de lange termijn is dat kostbaar voor je merkwaarde. Daarom adviseren we om altijd te blijven optimaliseren voor conversies, maar zeker ook voor je gehele online uitstraling. Die eerste indruk maak je immers maar één keer!