Blog

Een beetje licht in de duisternis

Wat heeft corona ons ook gebracht? Wat kunnen we leren van anderen? Met deze blog hopen we je te inspireren met de mogelijkheden die zijn ontstaan.

De hele wereld staat op haar kop, de economie stort in, het producentenvertrouwen bereikt een dieptepunt, en dan hebben we het alleen nog maar over de economische gevolgen. Geen plaats in de wereld ontkomt aan corona. De wereld niet, wij mensen niet.

Niet alleen het nieuws informeert ons over corona en haar gevolgen, onze hele vorm van communicatie is erop aangepast. En die communicatie heeft vrijwel altijd een negatieve ondertoon. Logisch ook, want de positieve kant is zo klein dat het bijna onzichtbaar is. Diverse onderzoeken wijzen consistent uit dat negatief nieuws onze emoties negatief beïnvloeden – van een troosteloos moment tot een oneindig gevoel van neerslachtigheid. Daarom draaien we het om, we willen het onzichtbare zichtbaar maken.

Wat is nu juist wèl mogelijk?

De explosieve shift naar online

Terwijl de fysieke winkels hun deuren moesten sluiten, draaiden de webshops overuren. Online shopping nam een vlucht. Het aantal maandelijkse bezoekers steeg, bijvoorbeeld bij Bol.com (6%), Coolblue (15%) en de Bijenkorf (24%), en ook het aantal conversies nam toe. Black Friday was er niets bij.

Vooral thermometer-fabrikanten, zeepleveranciers en bouwmarkten plukten de vruchten. Onze klant en doe-het-zelf-zaak Hubo verdubbelde zelfs het aantal lokale webshops. Stackline deed in de Verenigde Staten onderzoek naar de hardst stijgende en dalende productgroepen in maart. De koplopers waren wegwerphandschoenen (+670%), broodbakmachines (+652%), producten voor verkoudheid (+535%), soep (+397%) en gedroogde granen en rijst (+386%). Producten om in leven te blijven terwijl je binnen blijft dus. Niet heel verrassend en mogelijk niet echt voordelig voor jouw business.

Dat grote online spelers en specifieke productgroepen van corona profiteren hoeft niet voordelig te zijn voor jouw organisatie. De shift naar online, daar ligt de winst. Want waar consumenten voorheen de fysieke en concurrerende winkel bezochten, kun jij deze nieuwe doelgroep nu online bereiken. Ouderen bijvoorbeeld, die eerst alleen hun jaarlijkse vakantie online kochten. En wanneer de nieuwe doelgroep het gemak online ervaart bij jou, kunnen ze blijven terugkomen. Vooral wanneer je ze een beetje liefde geeft.

Is de shift naar online blijvend? Onderzoeksbureau Nielsen voorspelt van wel.

Dit is in lijn met de jarenlange opkomst van het internet. De groei van e-commerce zit nu in een versnelling en als merk kun je daar gebruik van maken.

Neem Nike. Zij handelde razendsnel toen corona uitbrak. Meteen in het eerste kwartaal van 2020 toen duizenden winkels moesten sluiten, hadden ze toch vijf procent meer omzet dankzij de online verkoop die met 36 procent toenam. Dit deden ze door razendsnel apps te ontwikkelen, hun e-commerce kanaal een upgrade te geven en in te spelen op de nieuw ontstane behoefte: thuis sporten. En daar zette Nike volop in!

Just do it, maar dan online.

Marketingmix anders inkleuren

Behoeften veranderen in tijden van crisis. Enerzijds is dat vervelend omdat je marketingaanpak niet meer aansluit, tegelijkertijd kunnen kansen ontstaan. Laten we de P’s eens langsgaan.

Product

De vraag naar het type product is veranderd. In de eerste fase draaide het vooral om de (preventieve) gezondheidsproducten, daarna volgde de WC-rollen, nu zijn dat misschien fashionable mondkapjes. Wat wordt de volgende fase? Hoe ben je dan relevant?

Met Google Trends ontdek je waar de wereld naar op zoek is. Zo lijkt het woord ‘mondkapje’ vóór 2020 niet te bestaan en nemen andere productgroepen juist een vlucht.

Naast producttype, verandert ook de behoefte naar de kenmerken van een product. Zo is duurzaamheid belangrijker dan ooit nu de ogen op de wereld gericht zijn. Er heerst een gevoel van samenhorigheid en dat maakt mooie initiatieven waar. Zo sloegen Coolblue, KLM en Flexport de handen ineen om iedere week een half miljoen mondkapjes naar Nederland te halen.

Ook is er een sterke focus op lokaal: #supportyourlocal, deze term is je vast niet ontgaan. Er heerst solidariteit tussen consumenten en ondernemers. We hebben elkaar nodig.

Prijs

De voorspelling is dat de hand op de knip gaat. Dit hoeft niet te betekenen dat je prijs moet kelderen, consumenten willen vooral meer waarde voor hun geld. Als doorvertaling kun je denken aan het verlenen van een eigen dienst of extra service zoals gepersonaliseerde producten, een unieke beleving of het aanbieden van reparatie.

Promotie

De manier van communiceren in tijden van crisis is enorm belangrijk. Men wil zekerheid in tijden van onzekerheid. Hier kun je gebruik van maken door reviews prominenter weer te geven, je keurmerk te tonen, veilig (achteraf) betalen aan te bieden en met betrouwbare communicatie.

De manier waarop we media consumeren is ook sterk verandert. Wanneer mensen thuis zitten vliegt de TV aan. Worden we beperkt in ons sociale leven, zoeken we contact op social media. Bij meer tijd, groeit de populariteit van blogs, whitepapers en webinars. Ook e-mails worden nu vaker geopend.

Hoe zal het gaan wanneer de ketting los is en we het leven weer oppakken? Wat betekent die verandering voor jouw doelgroep? In dit artikel op Marketingfacts wordt nader ingegaan op mediaconsumptie vóór en na de crisis.

Plaats

Online is waar je wilt zijn. Daarbij kan het goed zijn om een alternatieve methode van levering aan te bieden. Onze klanten zijn vaak aangesloten bij Transsmart zodat consumenten meer vrijheid hebben in de keuze van levering en hun pakket op tijd geleverd krijgen. Daarnaast biedt een oplossing als Transsmart de mogelijkheid om meerdere vervoerders aan te sluiten. Dus kan één vervoerder de goederen niet tijdig ophalen, dan kan je snel switchen en alsnog voldoen aan de belofte richting de klant.

Wil de consument toch liever naar een fysieke vestiging, maak dan gebruik van Google My Business voor actuele winkelinformatie en plaats de winkelvoorraad op je website.

Wereldwijd beautymerk Huda Beauty zag een shift in behoeften - van make-up naar gezichtsverzorging – en ze speelde hier razendsnel op in door nieuwe advertenties in te zetten, die zich focussen op ‘self-care’ en website-breed maakten ze een pagina “Self-Love Sale”. Met deze aangepaste marketingstrategie zag Huda Beauty een 262 procent stijging in search ads revenue.

Dat behoeften veranderen in tijden van crisis hoeft niet vervelend te zijn, het kan juist kansen bieden. Vooral wanneer je er als eerste bovenop springt. Het hoeft niet te betekenen dat je je gehele businessmodel om moet gooien. Soms zijn kleine aanpassingen al genoeg. Denk slim.

Alle wegen liggen open voor innovatie

Nu heb je een jaarplanning gemaakt die goed is voor de prullenbak. Versplilde tijd en je moet van voor af aan beginnen. Dat hoeft niet erg te zijn omdat je het anders kunt doen, misschien zelfs beter.

Veel organisaties zitten vast in bepaalde structuren waardoor het maken van keuzes lastig kan zijn of lang duren. Nu kun je doorpakken en omdenken. Zo was er voor het eerst een drive thru voor wijn, produceerde Bavaria handalcohol en startte Flitsmeister een pakketdienst. We hebben de kans om de reset knop in te drukken en te onderzoeken hoe je weer relevant kunt zijn. En door te innoveren ben je in staat om bij een nieuwe doelgroep onder de aandacht te komen. Zo hebben onze collega's van E-sites de Beesafe app ontwikkeld om veilig te kunnen werken op kantoor. Je kunt je bereik door je nieuwe activiteit dus sterk vergroten, zodat je ook na corona kan profiteren van een groter bereik.

Wanneer het rustig is, heb je tijd voor taken die je eerder uit stelde zoals de performance van je website. Wist je dat de kans groot is dat je bezoekers bij een laadtijd van 3 seconden je site verlaten? Zonde, vooral wanneer je moeite hebt gedaan om ze op je website te krijgen. Performance is vaak een ondergeschoven kindje maar daardoor niet minder belangrijk. Je site performance heeft namelijk niet alleen invloed op de gebruiksvriendelijkheid van je website, het beïnvloedt ook sterk je conversieratio en SEO-posities!

Een crisis zorgt ervoor dat je als bedrijf kunt floreren ten opzichte van je concurrenten, misschien juist omdat je je plannen naar de prullenbak hebt gebracht. Dat gebeurde ook in 2008, het jaar waarin Airbnb en Uber tot stand kwamen.

Je wordt bedankt Corona

Voor de shift naar online en dat we een nieuwe doelgroep kunnen verwelkomen, dat we op nieuwe manieren onze marketing kunnen inrichten en (weer) relevant kunnen zijn, dat we uitgestelde taken kunnen afvinken en het mogelijkheden biedt om boven concurrenten uit te stijgen.

Juist in moeilijke tijden, moeten we ons richten op de mogelijkheden die óók ontstaan. Wil je samen kijken naar de kansen en uitdagingen voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op.