6 best practices in augmented reality (... en 1 bad practice)

Augmented reality (AR) is real. Consumenten vinden het leuk, de betrokkenheid met je merk wordt groter en de drempel tot aankoop kleiner. En daarmee biedt AR kansen voor retailers. Maar, een succesvolle AR applicatie realiseer je niet zomaar. Want niet alleen consumenten vinden AR leuk; ondernemers vinden het ook leuk. En dat is misschien wel de grootste valkuil. Hierdoor wordt soms de belangrijkste motivatie om met AR te beginnen ondergesneeuwd. En dat is niet slim… Laten we eerst kijken hoe het niet moet (1 bad practice) en daarna hoe het wel moet (6 best practices).

Dit is deel 2 van de 4-delige blogserie over augmented reality in e-commerce.

Deel 1: Een virtual en augmented reality check in retail
Deel 2: Augmented reality: voor wie interessant?
Deel 3: Succes met augmented reality: 6 best practices (en 1 bad practice)
Deel 4: Zo gebruik je augmented reality in de customer journey

Augmented reality: 1 bad practice.

Laten we eens kijken naar een AR voorbeeld. Een voorbeeld waar je misschien beter geen voorbeeld aan kan nemen. Diesel, het Italiaanse kledingmerk, lanceerde een tijd geleden de ‘Be Stupid’ campagne om mensen aan te moedigen uit hun comfort-zone te stappen, risico te nemen en onverstandig te zijn. Voor deze campagne maakte ze gebruik van AR.

Het concept: Diesel gaf festivalgangers een tattoo marker die ze bijvoorbeeld op hun arm konden plakken. Vervolgens moesten de festivalgangers de Diesel app installeren om te zien welke fail tattoo achter deze tattoo marker op hen wachtte. De echte tattoo was daarmee de AR marker, welke nog lelijker was dan de fail tattoo. In onderstaand filmpje zie je de augmented reality toepassing: 

De campagne past in het straatje van 'Be Stupid', maar misschien was Diesel hier zelf enigszins stupid. Want een fundamenteel onderdeel ontbreekt: meerwaarde. Daarnaast is de drempel tot deze AR experience hoog: festivalgangers moeten een app installeren, de (lelijke) AR marker opplakken en alleen wanneer je voor iemand staat kun je het resultaat van de tattoo zien. Het resultaat komt daarmee eigenlijk over als een fail.

Don’t be stupid: dit zijn 6 best practices.


1. Augmented waarde

Het voorbeeld van Diesel laat zien dat je moet denken aan meerwaarde: dat is je startpunt. Augmented reality moet geen gimmick zijn. Het dient je potentiële klanten meerwaarde te bieden (en jouw business natuurlijk ook). Hoe bied je toegevoegde waarde? Richt je op de pijnpunten en waar vraag naar is. Misschien verkoop je een product - zoals muurverf in mosterdkleur - dat moeilijk te visualiseren is? Een AR app, zoals de augmented reality app van Flexa, kan zo’n pijnpunt niet alleen verzachten, het kan de ervaring overtreffen met een shopping experience die minder tijd kost en gemak biedt.

2. Target je audience

Om meerwaarde te kunnen bieden, dien je natuurlijk je doelgroep voor ogen te houden. Wie zijn zij en waar ligt hun behoefte? Zakenmannen zijn mogelijk meer gericht op tijdbesparing en functionele productdetails, terwijl huismoeders meer belang hebben bij gezelligheid en begrip. Wanneer je een conceptueel ontwerp van je AR applicatie af hebt, kun je gaan testen bij de doelgroep: begrijpen ze hoe ze de applicatie moeten gebruiken? Is de app intuïtief of dien je meer uitleg te geven? Vanuit daar ontwikkel je verder.

 

3. Steel de show

Meerwaarde was het vertrekpunt van je AR applicatie, maar engagement is key. Engagement zorgt ervoor dat je gebruikers aangetrokken worden en terugkomen voor meer augmented reality (en wie weet nemen ze hun vrienden mee). Ook belangrijk: onderzoek wijst uit dat wanneer participanten gebruikmaakten van een nuttige en engaging AR app, zij meer positieve attitudes verkrijgen. En dit wil je: want positieve attitudes hebben indirect weer invloed op intentie en gedrag.

4. Meet je succes

Een gevolg van jouw AR applicatie kan bijvoorbeeld meer brand exposure, hogere klanttevredenheid of meer productverkoop zijn. Een AR app maak je met een doel. Het dient ook meerwaarde te geven aan jouw business. Zet een status quo, stel KPI’s op en meet deze periodiek. En blijf vooral door ontwikkelen, want de mogelijkheden van AR staan niet stil.

Diesel don't be stupid campagne

5. Think outside the box

Hier mogen we wèl een voorbeeld nemen aan Diesel: neem wat risico of doe het net even wat anders. Veel AR apps focussen zich vooral op de visualisaties. Dat is vrij logisch, maar hierdoor wordt audio en tekst in het duister gelaten. Zonde, want informatie is vooral effectief wanneer meerdere zintuigen geprikkeld worden. Datzelfde geldt eigenlijk voor de besturing van een AR app. Vaak wordt bediening gerealiseerd met controllers of smartphones terwijl dit ook met voice commands kan.

6. Keep it real

Het try-before-you-buy principe biedt geweldige kansen binnen e-commerce in verschillende branches. Maar dit valt of staat met de mate van echtheid. Hoe maak je augmented reality realistisch? Bekijk de details van je product: de houtnerven van een meubelstuk, de kreukels van een T-shirt, de schaduwen van een stoel en gebruik deze in je AR app. Detecteer ook waar het design van je AR app geprojecteerd moet worden. In het geval van de tattoo AR app van Diesel is dit bijvoorbeeld reliëf op de huid of haren op een arm.

Slim gebruikmaken van augmented reality.

Het concept van Diesel was leuk en het past bij de ‘Be Stupid’ campagne, maar de uitwerking was iets minder. De meerwaarde ontbrak. De AR app van Inkhunter, een succesvolle tattoo specialist, biedt wel meerwaarde. Gebruikers kunnen zelf met een 'normale' markeerstift op de plek waar ze een tattoo willen op de huid tekenen. Vervolgens kunnen ze direct de toekomstige tattoo op die plek projecteren en de tattoo als het ware uitproberen.

 

Het voorbeeld van Inkhunter speelt sterk in op het vergemakkelijken van een aankoop door onzekerheid weg te nemen. En dit is een van de redenen waarom deze AR applicatie succesvol is. Kan jij niet wachten om te beginnen met AR? Leuk! Alles begint eigenlijk met je marketingdoelstelling, en gecombineerd met de customer journey van je klant kun je augmented reality geweldig voor je laten werken. In deel 4 van deze blogserie combineren we een marketingdoelstelling met augmented reality applicatie. Zien we je dan?

Vijf augmented reality toepassingen in retail

Met augmented reality ontstaan enorm veel mogelijkheden. Get inspired, en download de whitepaper voor veelbelovende mogelijkheden in AR. Vul je gegevens in en ontvang de download direct in je inbox.

Download de whitepaper