Blog

Composable commerce: alles wat je moet weten

Een composable architectuur of composable commerce, wat betekent dit precies? Wat zijn de voor- en nadelen? Heb je het nodig in de toekomst of zijn er betere alternatieven? Deze blog geeft antwoord op je mogelijke vragen en een voorzet voor welke technische oplossing voor jouw organisatie geschikt is.

Gartner voorspelde in 2020 dat composable commerce nu de nieuwe norm zou worden. Die voorspelling is nog niet helemaal uitgekomen, maar ook wij zien dat de populariteit van (semi-)composable enorm groeit. Veel mensen vragen zich dan ook af: is ons e‑commerce platform op zijn sterkst met een composable architectuur? Of haal je er te veel complexiteit mee in huis? In deze longread laten we zien bij welke use-cases een composable geschikt is, we helpen je de beste technische keuze te maken en geven een voorzet voor hoe je de overstap gemakkelijker maakt.

Wat is composable commerce?

Eerst even de basis: wat verstaan we onder composable commerce? De naam verklapt het eigenlijk al, je stelt zelf een compositie samen van onderdelen die een e‑commerce platform vormen. De composable architectuur wordt ook wel best-of-breed genoemd: je kiest de beste oplossing voor al je vraagstukken. Je favoriete checkout, de snelste zoekfuncties en natuurlijk een onafhankelijke frontend (headless). Het is een modulaire manier van e-commerce platforms bouwen, waarmee je elk onderdeel schaalt of vervangt zonder impact op de rest. Dit is in tegenstelling tot 'monolithische' platformen zoals Shopware en Adobe Commerce, waarbij juist alles onlosmakelijk verbonden is binnen één systeem. Hoewel deze monolieten vaak een vergelijkbare set aan functionaliteit bieden, gaat het er bij de composable denkwijze niet om wat iedere oplossing jou biedt. Het gaat juist om vraagstukken binnen jouw business en hoe de verschillende onderdelen dit oplossen. Met een composable commerce platform verandert technologie van een remfactor naar de turbo tot innovatie. Klinkt goed, toch? Maar wat betekent deze modulaire opzet nu concreet?

Waarom kiezen voor composable: de voor- en nadelen

De technische afweging maak je pas wanneer je weet waarom de keuze het voor jouw waard is. Samengevat krijg je de optie om sneller en flexibeler te zijn, vergeleken met je concurrenten. Met een composable platform blink je uit op de volgende onderdelen:

Voordelen van composable commerce

  • Flexibiliteit
    De keuzevrijheid die je met de modulariteit van composable hebt, is niet te evenaren door andere architecturen. Je bent volledig zelf in controle over de oplossingen die je wel of niet inzet. Niet alleen bij het ontwikkelen van je composable architectuur, maar gedurende de gehele levensloop. Iedere oplossing is zonder impact te vervangen wanneer deze niet meer wenselijk is, bijvoorbeeld door de opkomst van een betere concurrent. Ook nieuwe onderdelen voeg je makkelijker toe. Daardoor is je time-to-market voor innovaties veel sneller dan je concurrenten.

  • Toekomstbestendig
    Sneller en gemakkelijker onderdelen vervangen of toevoegen maakt je niet alleen flexibeler. Met de juiste insteek maakt het je platform ook toekomstbestendig. In plaats van een volledige replatforming, hoef je enkel de verouderde oplossing(en) te vervangen. Daarmee ben je met lagere kosten altijd up-to-date met marktleidende oplossingen.

  • Schaalbaarheid
    Bij die toekomstbestendigheid hoort ook schaalbaarheid. Een platform dat toekomstbestendig is, moet mee kunnen groeien met het bedrijf. Of beter gezegd met de behoeften van jouw klanten. Wat je ook nodig hebt om aan deze behoeften te voldoen en daarmee te groeien, je voegt de passende oplossingen zo toe. Ook hoef je niet meer om te kijken naar het opschalen van je servercapaciteit, omdat de meeste composable platforms cloud-native zijn. Bij verwachte piekmomenten zoals Black Friday of onverwachte piekmomenten zoals virale producten schaalt je platform automatisch mee.

  • Beste klantervaring
    De keuzes die jij aan het begin van je composable reis maakt, hebben niet alleen impact op je eigen beheer. Ook voor je klanten kies je de best mogelijke oplossingen. De snelste of meest gebruiksvriendelijke oplossingen, gekoppeld aan jouw eigen headless frontend. Welke je natuurlijk ook volledig naar de klantbehoeften optimaliseert. Omdat je composable platform geen ongebruikte achtergrondprocessen inlaadt, is je webshop bovendien vaak sneller.

Nadelen van composable commerce

Je staat dus al snel een stapje voor met de voordelen van een composable platform. Echter is het niet zomaar even gebouwd en is het beheer complexer. Neem de volgende pijnpunten van composable mee in je overweging:

  • Decentraal beheer
    Wat fijn is aan monolithische platforms zoals Shopware of Shopify Plus, is dat je alles binnen één locatie kunt beheren. Dat is bij een composable architectuur niet het geval. Daar moet je voor elke oplossing in een losse omgeving inloggen. In sommige gevallen een nadeel, maar soms ook een voordeel, omdat meerdere personen tegelijk kunnen werken binnen verschillende systemen. Vooral handig voor verschillende teams van developers.

  • Meer technische kennis nodig
    Nu we het toch over developers hebben: een composable architectuur berust volledig op de API-laag die alles verbindt. Daarmee is de vereiste technische kennis hoger dan bij monolithische platforms. Voor bijvoorbeeld een Shopify Plus platform heb je vooral frontend developers nodig, maar ga je composable dan kan een backender niet ontbreken.

  • Geen garantie
    Een ander voordeel van monolithische platforms, is dat alle onderdelen out-of-the-box met elkaar verbonden zijn en blijven. Bij een composable architectuur heb je geen garantie dat de koppelingen die je tussen oplossingen legt, blijven werken. Het kan zomaar zijn dat door een aanpassing in de API van oplossing A de data niet meer op de juiste wijze binnenkomt in oplossing B. Dit maakt het beheren van composable platforms complexer.

Wanneer is composable commerce een goede keuze?

Of een composable commerce architectuur geschikt is voor jouw e‑commerce platform, hangt af van een aantal factoren.

Allereerst de huidige complexiteit van je business. Met een composable platform voeg je meer complexiteit aan je gehele digitale architectuur toe. Vaak onnodige complexiteit voor platforms met een meer simpele customer journey. Internationale merken of retailers die al een complexe digitale workflow in gebruik hebben, halen meer voordeel uit een composable architectuur. Zo is composable een slimme keuze voor omnichannel commerce. Je slaat namelijk alle data op binnen één systeem (zoals een bestaand kassasysteem) en laat deze communiceren met unieke headless frontends voor ieder touchpoint.

Daarnaast is je omzet een belangrijke factor. Niet alleen moet je extra technische krachten kunnen bekostigen, ook kan het composable platform zelf duurder uitvallen dan een monolithische variant. Alle losse oplossingen die je afneemt hebben immers een eigen kostenplaatje. Voordelen van composable commerce zijn het gemak waarmee je experimenteert en de mogelijkheid om je headless frontend volledig te optimaliseren.

Daarmee profiteer je van kleine verhogingen in je omzet, die vooral waardevol zijn wanneer je online omzet al hoog is.

Heb je een complex digitaal landschap, hyperfocus op omnichannel en/of een hoge online omzet? Dan is een composable architectuur zeker het overwegen waard. We geven je wat voorbeelden van cases, waar dit het geval is.

Composable commerce voorbeelden

Als e‑commerce agency gaan we dagelijks aan de slag met de uitdagingen van onze klanten. Aan het begin van onze samenwerkingen bepalen we vaak al of een composable architectuur past bij de ambitie. Bij twee van onze klanten, Nespresso en Kwalitaria, gebruiken we composable technieken om toffe resultaten te bereiken.

Nespresso: content én commerce

De capsules van Nespresso gaan de hele wereld rond. Vooral hier in Nederland bestellen we deze voor een groot deel online en laten we ze aan huis leveren. Het digitale platform van Nespresso kent verschillende oplossingen, die samen een optimale beleving creëren. De headless frontend optimaliseren we voortdurend om maximaal te converteren. Deze wordt aangestuurd door niet alleen de e‑commerce oplossingen, maar ook door een apart content CMS: Contentful. Hiermee is Nespresso volledig in beheer van de pagina’s, zonder impact op de functionele werking en optimalisaties die we doen.

Nespresso composable commerce platform

Lees Nespresso case

Kwalitaria: award-winning digitale transformatie

Het digitale platform van Kwalitaria is niet alleen een goed composable voorbeeld, de hele franchiseorganisatie onderging een digitale transformatie om de nieuwe architectuur optimaal te gebruiken. We gebruikten het bestaande kassasysteem als basis, zodat de vestigingen minimale hinder ondervonden van de overstap. Bovenop deze laag bouwden we het e‑commerce platform, waar we later een loyalty oplossing aan toevoegden. Met deze overstap naar composable wonnen we een zilveren DIA-award voor digitale transformatie.

Kwalitaria composable commerce platform

Lees Kwalitaria case

Heb ik composable nodig voor succes in de toekomst?

Gartner voorspelde in 2020 dat composable commerce in 2024 de nieuwe norm zou worden. Sindsdien heeft composable inderdaad veel populariteit gewonnen. In realiteit zien we dat er veel kleinere e‑commerce platformen veel succes hebben met ‘lichte’ oplossingen zoals Shopify en WooCommerce. Toch is de toekomstbestendigheid van een composable architectuur niet te onderschatten als één van de grootste voordelen. Ook met Shopify Plus loop je binnen een aantal jaar tegen een volledig replatforming aan. Deze vermijd je met composable. En dankzij de korte time-to-market van nieuwe toevoegingen aan je architectuur, breng je snel innovaties op de markt. Met een composable platform ben jij binnenkort wellicht één van de eersten met een Apple Vision Pro storefront. Composable gaan is dus geen vereiste voor toekomstig succes, maar vaak wel een slimme investering.

Welke architectuur past bij jouw wensen?

Misschien heb je ondertussen al een grof idee of composable commerce weggelegd is voor jouw platform. Zeker weten welke architectuur het beste aansluit bij jouw ambities? Vul dan deze vragenlijst in en ontdek wat ons initiële advies is.

Naar vragenlijst

Overstappen naar een composable platform

De overstap van een monolithisch systeem naar een composable platform gaat in de meeste gevallen gefaseerd. Het is daarom ook niet meteen een volledige replatforming zoals je dat in het verleden gewend bent. In plaats daarvan vervang je één voor één de functionaliteiten van je platform door composable oplossingen. Deze methode noemen we ook wel de ‘strangler pattern’. Met het gebruik van deze methode vermijd je problemen tijdens de migratie, met name downtime van je gehele platform. Bij een issue hoef je namelijk enkel de vervangen functionaliteit terug te zetten. Het is daarom minder foutgevoelig en je kunt alle features van je platform volledig blijven benutten tijdens de overstap.

Welke platformen zijn een goede composable keuze?

De meest voor de hand liggende keuze voor een composable commerce platform is commercetools. Als marktleider voor e‑commerce gerichte composable oplossingen, legt het een sterke basis waarop jij voortbouwt. Hun aanbod bevat een headless frontend, checkout en twee e‑commerce backends (B2C en B2B), die uiteraard allemaal los van elkaar in te zetten zijn. En juist door deze te combineren met oplossingen van andere aanbieders (verbonden via hun brede partner netwerk), maak je optimaal gebruik van het ‘best-of-breed’ principe.

Ook andere platformen kun je inzetten als basis van je composable architectuur. Zo hebben bijvoorbeeld 45% van de Shopify platformen de monolithische backend aangevuld met een composable frontend. Geen volledig composable platformen dus, maar toch sluit ook dit aan bij de composable denkwijze: je systeem moet aansluiten bij je business, niet andersom. Het eenvoudige beheer van Shopify gepaard met complexe frontend oplossingen is voor deze partijen de ideale middenweg.

Conclusie: composable commerce stappenplan

Als afsluiting van dit blogartikel geven we je een stappenplan. Hopelijk helpt dit je met de overweging en overstap naar composable.

  • Stap 1: breng je requirements in kaart
    Begin met het opschrijven van jouw must-have features. Heb je een zeer uitgebreid aanbod van producten, elk met kleine verschillen in kleur, formaat, materiaal? Dan vormt een PIM-systeem bijvoorbeeld een belangrijke schakel in je architectuur. Jouw lijst met requirements bepaalt waar het onderscheidende vermogen van je platform ligt. Wat uiteindelijk weer informeert of een composable opzet nodig is.

  • Stap 2: verbreed je blik naar je landschap
    Kijk hierna naar je huidige technische landschap. Welke onderdelen die je nu al gebruikt zijn essentieel? En welke hebben ruimte voor verbetering of zijn zelfs volledig te schrappen? Het gaat in deze stap dus niet zo zeer om wensen, maar eerder om afhankelijkheden. Je brengt in kaart welke systemen blijven en welke mogelijk komen te vervallen. Na deze stap is het tijd om na te denken over de toekomst.

  • Stap 3: Houd rekening met doorontwikkeling
    De complexiteit van je digitale landschap en je wensenlijstje hebben invloed op het type architectuur dat je kiest. Bij een lage complexiteit wil je wellicht kosten en tijd besparen door een monolithisch systeem te kiezen. Daarmee ben je in snel tempo klaar voor livegang. Hoe complexer je landschap en je nieuwe requirements, hoe meer je richting composable neigt. Daarmee duurt het langer voordat je platform volledig is uitgerold. Ben je echter van plan om flink door te ontwikkelen in de toekomst? Dan is composable juist wel de snellere optie, omdat je onderdelen los van elkaar aanpast en releast. Neem de gewenste startsnelheid en kosten versus de verwachte doorontwikkeling dus mee in je beslissing.

  • Stap 4: Denk aan je verwachte omzet / volume
    Ga na hoe belangrijk het volledig verfijnen van je user experience is voor jouw platform. Met een composable architectuur heb je hier namelijk meer controle over dan bij een monoliet. Hoe ver je hierin wilt gaan, is afhankelijk van je verwachte omzet. Des te hoger deze is, des te meer impact kleine conversieverhogingen hebben. Met een lagere omzet zijn deze optimalisaties de effort vaak niet waard omdat de extra kosten die daarbij horen niet te verantwoorden zijn.

Jouw platform composable maken?

Wil jij stappen zetten om jouw e‑commerce platform te veranderen naar een composable powerhouse? Samen richten we niet alleen je architectuur, maar je gehele digitale strategie in.

Neem contact op