Progressive Web Apps: Alles wat je wilt weten

Op onze smartphones gaan we vier keer zo vaak naar een mobiele website dan naar een app. Logisch, want niet overal is een app voor. Maar de tijd die we op mobiele apps doorbrengen, is ruim twintig keer zo lang dan op mobiele websites. Ook logisch, want het gebruik van apps is veel interactiever, sneller én gebruiksvriendelijker. Toch wordt 80 procent van de apps al gedeïnstalleerd binnen één week. Waarom? Omdat ze een flink hoeveelheid geheugen nodig hebben en omdat apps vaak maar eenmalige gebruikt worden. Bovendien downloaden we tegenwoordig nauwelijks meer apps: 51 procent van de mensen download minder dan één app per maand. 

Conclusie: we willen gebruik maken van de mogelijkheden van een native app, maar storen ons aan de eisen. Met name op het gebied van snelheid en de hoge drempel die gebruikers ervaren bij het installeren. Wat nou als je de voordelen van een native app neemt en deze verwerkt in een mobiele webpagina? Dan krijg je een Progressive Web App (PWA).

In deze longread leggen we je uit wat PWA’s precies inhouden en wat de voor- en nadelen zijn. Maar ook: de mogelijkheden voor jouw (e-commerce) organisatie en hoe je zelf met PWA’s aan de slag gaat.

  • Wat is een Progressive Web App? 
  • Voorbeelden van PWA’s
  • Verschil native apps
  • Verschil met responsive websites
  • Verschil met AMP’s
  • Voordelen van een PWA
  • Nadelen van een PWA
  • PWA’s in e-commerce
  • Kies de juiste oplossing
     

Wat is een Progressive Web App (PWA)?

Een Progressive Web App (PWA) is het beste van twee werelden: mobiele versie van je website, die als app op een smartphone werken - inclusief icoontje op je smartphone. Kom je als gebruiker op een mobiele website, die is ontwikkeld als Progressive Web App, dan krijg je ook de keuze om deze op te slaan op je homescreen. Als mobiele website op je browser werkt hij echter precies hetzelfde.

Progressive web apps

PWA’s geven je een aanzienlijk beter mobiele gebruikservaring omdat ze betrouwbaarder, sneller en interactiever zijn. Deze drie eigenschappen van PWA’s zijn zo belangrijk en onderscheidend, dat we daar even wat dieper in moeten duiken:

PWA’s zijn betrouwbaarder

Zodra een gebruiker een Progressive Web App op zijn of haar startscherm toevoegt, werken deze ook wanneer de netwerkstatus van de gebruiker niet optimaal of zélfs offline is.  Als developer heb je namelijk volledige controle over de cache en hoe je omgaat met informatieverzoeken van de eindgebruiker. Door te pre-cachen maak je de gebruiker minder afhankelijk van zijn of haar netwerkstatus.

PWA’s maken gebruik van een zogenaamde service worker, welke gebouwd is in JavaScript. Een service worker is een script dat, naast de webpagina zelf, in de achtergrond van de browser zijn werk doet. Zo’n service worker bevat bijvoorbeeld functies als ‘background syncing’ en ‘push notifications’. Het grote voordeel is dat je met een service worker aangeeft hoe een web app werkt als hij inactief is of dus zelfs wanneer er geen netwerk beschikbaar is.

PWA’s zijn sneller

PWA’s zijn geoptimaliseerd en gebouwd voor mobiel gebruik. Daarmee winnen ze het dus van bijvoorbeeld responsive websites, welke vaak alleen maar flexibel zijn in schermformaten maar minder in functionaliteiten.

Snelheid is vandaag de dag een belangrijke eigenschap van mobiele apps en websites. 53 procent van de gebruikers haakt namelijk af op het moment dat een website langer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Ook na het inladen van een website dient de performance optimaal te zijn. Langzaam reagerende interfaces en haperende klik- en scrollervaringen zijn helaas niet meer van deze tijd.

De techniek waar PWA’s op zijn gebouwd, zetten de eisen van de mobiele gebruiker centraal. PWA’s reageren razendsnel omdat onnodige of niet-mobielvriendelijke functionaliteiten, zoals scripts maar ook afbeeldingen en andere media, niet worden ingeladen.

PWA’s zijn bovendien gebouwd met andere technieken van native apps. De functionaliteiten en de content zijn losgekoppeld, wat de performance heel erg ten goede komt. PWA’s laden tot wel vijftien keer sneller dan native apps, en gebruiken tot wel vijfentwintig keer minder mobiel geheugen.

PWA’s zijn interactiever

Een PWA wordt door de eindgebruiker met één simpele druk op de knop geïnstalleerd op het homescreen. Een aankoop of download via een ‘appwinkel’, zoals de Apple App Store of de Google Play Store, is dus niet meer nodig. Hierdoor neemt het aantal mobiele sessies met wel 53 procent toe, ten opzichte van een normale mobiele webpagina. Ook cijfers zoals het gemiddeld aantal sessies, de conversieratio en zelfs de gemiddelde orderwaarde nemen toe door het gebruik van een PWA. 

Zodra een PWA is toegevoegd aan het homescreen is de ervaring bovendien full screen: er staat namelijk geen browserbalk bovenaan het scherm. Na het toevoegen van een PWA aan het homescreen kun je ook push notificaties sturen.

Vernieuwende techniek van Google

PWA’s zijn bedacht door Google. Het is Google’s missie om alle informatie wereldwijd te organiseren en zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor gebruikers. Daarvoor gebruikt Google natuurlijk haar beroemde zoekmachine, maar heeft het ook een mobiel besturingssysteem en webbrowser ontwikkeld. In 2017 kondigde Google de nieuwe Progressive Web App aan. Gebruikers van Android smartphones kunnen sindsdien PWA’s gebruiken: een website bezoeken via de browser op hun smartphone en deze toevoegen aan het homescreen.

Native apps, die via appstores worden gedownload, zijn vaak gebouwd in hun eigen programmeertaal. PWA’s zijn echter gewoon gebouwd als een zo simpel mogelijke mobiele webpagina in de populaire talen HTML, CSS en JavaScript. Ze zijn zó goed geoptimaliseerd voor mobiel, dat ze volledig functioneren als zelfstandige app.

App shell methode

De app shell methode is de techniek die het mogelijk maakt voor PWA’s om sneller te functioneren dan bijvoorbeeld responsive websites. Deze shell is namelijk de minimale stukjes HTML, CSS en JavaScript die nodig is om de interface te activeren en te laten functioneren. Ook zorgt de app shell ervoor dat, wanneer hij offline gecached is, direct en altijd een goede performance levert aan gebruikers die de app opnieuw opstarten.

De app shell zorgt ervoor dat de functionaliteiten van de PWA niet afhankelijk zijn van de content. Beiden worden los van elkaar ingeladen. Dat zorgt er dus voor dat de functionaliteiten van de app het altijd doen, ook al is de content niet helemaal up-to-date.

Voorbeelden van PWA’s

Onze klant MyHealthCares.eu – een eHealth platform wat betrouwbare gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk maakt – was op zoek naar een gebruiksvriendelijk en snelle website. Met die website kunnen bezoekers een behandeling aanvragen, nadat ze een medische vragenlijst hebben ingevuld. De vragenlijst wordt beoordeeld door een gecertificeerde arts en na goedkeuring wordt het medicijn uitgeleverd. 

Tijdens de vormgeving van MyHealthCares.eu was usability het uitgangspunt, en daarom is gekozen voor een headless oplossing met als frontend een progressive web app. Het resultaat? Een extreem hoge customer experience veroorzaakt door de snelle laadtijd van de progressive web app. Meer weten? Lees de volledige MyHealthCares case.

Verschil native apps

Laten we de verschillen tussen een native app, responsive website en PWA eens nader bekijken: wat zijn nou precies de verschillen?

PWA-difference

Zoals eerder gezegd, zit er nogal een verschil in een PWA en een native app. De belangrijkste verschillen sommen we even voor je op:

  • PWA’s worden herkend door zoekmachines zoals Google. Aangezien PWA’s in werkelijkheid gewoon draaien op een website url, kunnen zoekmachines deze ook herkennen. Bij native apps is dit niet het geval. Het is zelfs zo dat Google voorrang geeft aan websites die razendsnel functioneren op mobiele apparaten zoals smartphones. Dat noemen we de mobile-first eigenschap van Google. Heb je dus een PWA, dan is de kans groot dat je hoger scoort dan soortgelijke websites die enkel responsive zijn.
  • De app shell zorgt ervoor dat je de content van je PWA onafhankelijk van de performance inlaadt. Deze ‘headless’ aanpak maakt het mogelijk om je content vanaf één plek te beheren.
  • Een PWA werkt op alle apparaten: smartphones, tablets, enzovoorts. Je bent niet eens afhankelijk van het besturingssysteem van de eindgebruiker: via alle webbrowsers en ook op iOS, het besturingssysteem op iPhones en iPads, werken PWA’s uitstekend.
  • De app hoeft niet gedownload worden. Als je via de browser een mobiele website bezoekt die gebouwd is als PWA, voeg je hem met één klik toe aan je homescreen. Je hoeft dus niet naar de appstore van het besturingssysteem te gaan.
  • Een PWA hoeft nooit geüpdatet te worden. Dit gaat allemaal automatisch. De app shell zorgt ervoor dat de functionaliteiten in de caching van de gebruiker zitten. Content kan in de achtergrond geüpdatet worden, zodat de PWA zelfs zonder internetverbinding werkt.
     

Verschil met responsive websites

PWA’s zijn dus geen native apps. Lijken ze dan meer op responsive websites?

Responsive websites zijn mobiele versies van websites die zijn geoptimaliseerd voor het kleinere formaat van bijvoorbeeld een smartphone of een tablet. Dan hebben we het vooral over het formaat van deze pagina’s, de indeling van content blokken en het wel of niet verbergen van bijvoorbeeld het hoofdmenu of bepaalde onderdelen van een pagina.

  • PWA’s zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, waardoor responsiveness op verschillende kleine schermen en apparaten vanzelfsprekend is. Maar er zijn wat belangrijkere verschillen:
  • PWA’s werken ook offline. De service worker, die zorgt voor de functionaliteiten van de PWA, kan in de achtergrond functioneren waardoor content ook geüpdatet kan zijn als er op dat moment net even geen of een slechte internetverbinding beschikbaar is.
  • Zodra een PWA toegevoegd is aan het homescreen van een smartphone, kun je ook push notificaties sturen, net als bij native apps. Met responsive websites werkt dit helaas niet.
  • PWA’s zijn dus ook, in tegenstelling tot responsive websites, eenvoudig toe te voegen aan het homescreen. Daarmee kan content dus ook in de achtergrond gesynct worden, net als bij native apps.
  • PWA’s bieden een full screen ervaring. De menubalk van de browser, die normaal gesproken nog bovenin het scherm zit, verdwijnt omdat je niet ‘weg kunt’ uit een PWA om naar een andere website te gaan.
  • Een belangrijk voordeel voor e-commerce organisaties, is de mogelijkheid om eenvoudiger API’s voor payments te installeren op PWA’s. 
     

Verschil met AMP’s

Misschien heb je wel eens gehoord van AMP’s? Dit is ook een techniek die in het leven is geroepen door Google. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en bestaan uit scripts die ervoor zorgen dat mobiele versies van websites zo snel mogelijk laden op mobiele apparaten. AMP’s worden voornamelijk toegepast door nieuwswebsites maar zijn ook populair in de e-commerce. Met name productpagina’s, waarmee je topposities in Google wil behalen, zijn perfect geschikt voor AMP’s.

AMP’s zijn dus nóg verder geoptimaliseerd voor mobiel gebruik dan bijvoorbeeld responsive websites. Maar dat maakt het nog geen PWA. Een AMP kun je bijvoorbeeld niet toevoegen aan je homescreen, waardoor bepaalde functionaliteiten en content in de achtergrond werken en de pagina offline beschikbaar is. AMP’s draaien puur op de techniek om de mobiele variant van een webpagina zo snel mogelijk in te laten laden in de browser.
 

Voordelen van een PWA

Kiezen voor een PWA kan in heel veel situaties de juiste keuze zijn. Belangrijk is altijd dat je de wensen en eisen van de eindgebruiker in gedachten houdt. Met name op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en performance geeft een PWA je natuurlijk een ontzettend grote voorsprong tegenover je concurrenten.

We sommen alle voordelen van een PWA - tegenover bijvoorbeeld een responsive website of een native app - even voor je op:

  • Progressive: dat is misschien ook wel meteen de belangrijkste eigenschap die ervoor zorgt dat PWA’s uitblinken tegenover andere oplossingen. Met progressive wordt in dit geval bedoeld dat PWA’s voor iedere gebruiker werken, waarbij de browser of zelfs het besturingssysteem niet of nauwelijks uitmaakt.
  • Responsive: alle functionaliteiten die een doorsnee responsive website bevat, kunnen in een PWA worden verwerkt. Het formaat van de app past zich automatisch aan aan de schermgrootte van de eindgebruiker.
  • Onafhankelijk van netwerkstatus: de service workers maken het mogelijk dat de functionaliteiten van een PWA het ook zonder internet doen. Die service worker werkt namelijk op basis van caching, waarbij functionaliteiten worden opgeslagen op het device zelf.
  • Voelt aan als een app: de gebruiker merkt helemaal niet dat hij of zij gebruik maakt van een ander soort app dan de apps die worden gedownload uit de appstore. De app shell trekt namelijk de content los van de functionaliteiten, iets wat bij een mobiele webpagina natuurlijk niet zo is, maar bij een native app wel.
  • Altijd up to date: de service worker werkt continu door op de achtergrond, waardoor de PWA en de content ervan altijd up-to-date is.
  • Veilig: PWA’s maken standaard gebruikt van een SSL-certificaat en worden dus geserveerd via HTTPS.
  • Vindbaar op het internet: PWA’s functioneren als gewone webpagina. Google, welke een mobile-first indexing toepast op haar zoekresultaten, geeft razendsnelle pagina’s voorrang in haar zoekresultaten en zo claim je dus een hogere positie.
  • Interactief: PWA’s functioneren als app op je telefoon. De service worker, die continue syncing in de achtergrond mogelijk maakt, geeft je ook de mogelijkheid om push notificaties naar gebruikers te sturen.
  • Installeerbaar op het homescreen: met één simpele druk op de knop staat je PWA op het homescreen van een smartphone.
  • Deelbaar: de applicatie kan eenvoudig worden gedeeld door simpelweg de URL van de pagina te delen.
  • Klein: datingapp Tinder is groot geworden met de native app, maar om nieuwe markten te bereiken is een PWA in het leven geroepen. Deze PWA kan immers alles wat nodig is voor Tinder: push notificaties sturen, synchroniseren in de achtergrond en performance optimaliseren aan de hand van redelijk simpele JavaScript. Hiermee is de PWA zelfs 90 procent kleiner dan de native Android-app die moet worden geïnstalleerd. De laadtijd van de app ging van 11.91 seconden naar 4.69 seconden.
     

Nadelen van een PWA

Tegenover native apps en responsive pages hebben PWA’s veel voordelen. Maar een PWA is daarmee niet per se het antwoord op alles. Overweeg dus goed of een PWA altijd de juiste keuze is, kijkend naar de doelstellingen die je hebt.

  • Functionaliteiten: met PWA’s heb je, in vergelijking met mobiele webpagina’s, beschikking over extra functionaliteiten die perfect zijn voor mobiel gebruik. Toch kun je niet alle extra functies die in een smartphone verwerkt zitten, aanroepen. Functies zoals NFC, Bluetooth of volledige toegang tot bijvoorbeeld de camera en het adresboek zijn grotere uitdagingen.
  • Redelijk nieuw: PWA’s zijn nog niet zo ingeburgerd in ons dagelijks telefoongebruik als bijvoorbeeld apps. Men is het nog niet zo gewend om een pagina toe te voegen aan het homescreen. Dit voelt wat ongewoon aan. Gebruikers denken vaak ook dat het in dat geval gaat om een gewone mobiele webpagina, in plaats van een opzichzelfstaande app. Ook mis je het verkeer van mensen die, zodra ze een app nodig hebben, de appstore bezoeken en een zoekopdracht uitvoeren.
  • Hoog batterijgebruik: PWA’s gebruiken toepassingen die in principe zijn bedoeld voor ‘gewoon’ webgebruik. Telefoons moeten harder hun best doen om de code te begrijpen. Dat resulteert in een hoger batterijgebruik dan bij native apps.
  • Geoptimaliseerd voor Android: de techniek komt oorspronkelijk uit de handen van Google. Voor telefoons die op Android draaien zijn PWA’s daarmee vanzelfsprekend fantastisch geoptimaliseerd. De toepassing laat echter soms nog wat steken vallen voor bijvoorbeeld de iPhone en andere smartphones, die niet op Android draaien. PWA’s kunnen hier wel op worden geïnstalleerd, maar zijn nog niet zo goed geoptimaliseerd voor andere besturingssystemen dan Android.
     

PWA’s in e-commerce

Het gemiddelde conversieratio voor webshops ligt op mobiel stukken (1,84 procent) lager dan op desktop (3,94 procent). De grootste redenen om niet te converteren op mobiel, zijn:

  • Veiligheidsoverwegingen (20.2 procent)
  • Het niet kunnen zien van productdetails (19,6 procent)
  • Niet/moeilijker wisselen tussen schermen om te vergelijken (19,6 procent)
  • Moeilijker navigeren (19,3 procent)
  • Moeilijk om specifieke wensen aan te geven (18,6 procent).

Voor e-commerce ligt er bij mobiel dus nog een mooie uitdaging. Een native app tackelt al veel van deze problemen, omdat je veel meer vrijheid hebt bij het ontwikkelen van deze app dan wanneer je een webpagina optimaliseert voor mobiel gebruik. Ondertussen weten we ook dat 80 procent van de apps binnen één week weer wordt gedeïnstalleerd door de gebruiker. De conclusie is dus: we gebruiken wel degelijk apps, maar het zijn er maar een paar die we écht veelvuldig gebruiken.

Behoor je niet tot de grote, bekende e-commerce platforms zoals Bol.com, H&M of Zalando? Dan is het laten bouwen van een native app al een stuk minder interessant. 

Hogere conversieratio’s

Een PWA kan echter wél een goede oplossing bieden. PWA’s zijn laagdrempeliger om te installeren, sneller en stukken gebruiksvriendelijker dan mobiele webpagina’s. Bovendien zou je met de ontwikkeling van een PWA tot 33 procent aan development kosten besparen.

Uiteindelijk wil je dat dat conversiepercentage omhoog gaat. En dat niet alleen: ook de gemiddelde orderwaarde en het aantal sessies wil je laten toenemen, zonder een grote investering te doen in het bouwen van een native app.

Er zijn meerdere cases waarin blijkt dat PWA’s een hoger conversieratio bereiken dan een mobiele webpagina. In deze case ligt het conversiepercentage tot wel 23 procent hoger bij gebruikers van een PWA, tegenover gebruikers van een mobiele webpagina.

Een andere grote uitdaging op mobiel voor e-commerce, is het winkelmandje. Met PWA’s heb je de mogelijkheid om push notificaties te sturen en bovendien is het eenvoudiger om gebruikersdata op te slaan in de caching. Daardoor kun je de gebruiker stimuleren om het winkelmandje af te rekenen. Lancome zag een stijging van 8 procent in het aantal winkelwagentjes dat na een eerdere sessie alsnog werd afgerekend, in plaats van niet afgemaakt.

PWA’s zijn headless

Een belangrijke trend in het e-commerce landschap, is de adoptie van headless commerce. In een headless-toepassing zijn front-end en back-end van elkaar gescheiden. Dat betekent dat de content onafhankelijk is van de performance. Dit matcht precies met een PWA, waarbij door de service worker de content ook onafhankelijk is van de performance. Met andere woorden: de app blijft werken, ook al is de content niet up-to-date. 

Experts verwachten dat PWA’s de toekomst zijn. Waarom? Simpelweg omdat de markt daarom vraagt. PWA’s zijn vele malen sneller, zijn eenvoudiger te installeren en vergen veel minder onderhoud voor e-commerce organisaties. 

Keuzes voor e-commerce

De vraag voor e-commerce ondernemers, die hun mobiele conversieratio’s en orderwaardes willen laten toenemen is: wat zijn je keuzes?

Oplossing 1: je mobiele website optimaliseren

Dit is de meest voor de hand liggende en ook de simpelste en goedkoopste oplossing. Investeer in het optimaliseren van de mobiele ervaring van je webshop. Dat begint natuurlijk bij responsiveness, maar kijk ook naar de performance. Mobiele gebruikers zijn namelijk een stuk ongeduldiger dan zij die op een desktop surfen.
Er zijn echter ook veel beperkingen die je tegenkomt als je je mobiele website gaat optimaliseren. Je kunt de performance ervan namelijk niet zó goed perfectioneren, dat hij de prestaties van een native app of een PWA tegemoet komt.

Dan is er nog de check-out ervaring van mobiele websites. ‘Traditionele’ check-out omgevingen, die oorspronkelijk geoptimaliseerd zijn voor desktop gebruikers, zijn vaak niet touch-vriendelijk. Voor PWA’s zijn verschillende checkout-modules gebouwd, die het vele malen makkelijker maken voor gebruikers om op hun mobiele apparaat af te rekenen.

Oplossing 2: een native app laten bouwen

Voor de écht grote jongens kan het interessant zijn om een native app te laten bouwen. Onthoud dat een groot deel van de mobiele gebruikers, apps nauwelijks tot nooit meer gebruikt na de eerste installatie. Bovendien wil je je doelgroep niet opzadelen met de drempel van het installeren van zo’n zware, energie kostende app.

Een app bouwen kan bovendien een lastig complex zijn. In veel gevallen begin je vanaf nul. De mobiele variant van je website kan, vanwege de programmeertaal en bijvoorbeeld de manier van het aanvoeren van content, vrijwel nooit gebruikt worden als basis voor je app. Een native app wordt geschreven in een andere taal en het mobiele gebruik hiervan is bovendien heel anders dan dat van desktop websites.

Oplossing 3: een PWA

Een PWA heeft het beste van beide werelden. Je neemt de drempel tot het installeren van een (25 keer zo zware) app, hebt bovendien een veel snellere app (tot 15 keer), maar je hebt nog steeds de mogelijkheid om de interactie met je doelgroep binnen je app te vergroten. Met een PWA stuur je push notificaties, bewaar je relevante gebruikersdata zoals het winkelmandje voor langere tijd en optimaliseer je de performance waardoor het conversiepercentage hoger ligt.

Conclusie

Het wel of niet laten bouwen van een PWA tegenover een native app, of simpelweg het dooroptimaliseren van je mobiele website, hangt dus van veel factoren af.

Heb je een groot budget, heb je een zeer gevestigde naam en wil je een geoptimaliseerde ervaring op alle soorten besturingssystemen? Dan is een native app waarschijnlijk de interessantste oplossing.

In vrijwel alle andere gevallen, is een PWA een fantastische oplossing. Het is goedkoper, laagdrempeliger om te bouwen, vergt minder onderhoud en werkt op alle apparaten én via alle browsers. Bovendien is je PWA gewoon toegankelijk via mobiele zoekopdrachten en is er ook geen installatie van de app voor nodig voordat gebruikers hem kunnen gebruiken.

PWA’s bouwen

Een Progressive Web App bouwen, kan een fantastische oplossing zijn om je mobiele conversieratio en het aantal transacties op mobiel een flinke boost te geven. Er zijn een aantal overwegingen die je in gedachten moet houden, wil je hiermee gaan starten.

Een PWA vanaf scratch bouwen

De techniek om een PWA te bouwen, is in eerste instantie redelijk laagdrempelig. PWA’s worden namelijk gebouwd op HTML en CSS, in combinatie met JavaScript om de functies werkend te maken.
Toch is het zelf bouwen van een PWA vanaf scratch - dus zonder framework of template - niet altijd de goedkoopste of simpelste oplossing. De architectuur, welke vaak gebaseerd is op je andere e-commerce systemen, zoals productinformatie en je CMS, moet je helemaal vanaf niks opbouwen. Ook moet je rekening houden met andere modules zoals de service workers, welke onafhankelijk van de content je PWA up-to-date dienen te houden. Ook wil je je PWA optimaliseren voor de Google Bots om indexatie voor de zoekresultaten te optimaliseren.

Gelukkig zijn er veel modules op de markt die het een stuk makkelijker voor je maken om aan de slag te gaan met een PWA. Je maakt daarbij gebruik van een vooraf ontwikkeld framework voor JavaScript. Bekende oplossingen zijn Vue.JS en React.JS, welke ook allebei gebruikt worden voor het bouwen van PWA’s.

PWA voor Magento

Met Magento 2.3 kwam ook de PWA Studio. Hiermee tover je je Magento-webshop dus zelf om tot een PWA. Deze front-end oplossing is, als je een Magento shop beheert, een hele interessante oplossing, omdat veel modules en oplossingen al voor je zijn ontwikkeld.

PWA Studio voor Magento ondersteunt headless commerce, waarmee de front-end en de back-end van elkaar worden losgetrokken en communiceren met elkaar via API’s. Dit is ideaal voor front-end developers, omdat PWA Studio gebruik maakt van de mogelijkheden die zij al kennen.

Binnen PWA Studio kun je gebruik maken van het JavaScript framework dat jij het liefste gebruikt.

 
Open source PWA

Een zeer populaire oplossing om PWA’s mee te ontwikkelen, is Vue Storefront. Vue Storefront biedt ook oplossingen voor Magento, maar ook voor allerlei andere webshop oplossingen. Vue Storefront maakt gebruik van Vue.JS, een JavaScript-framework dat de afgelopen jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen.

Veel oplossingen die je bij het bouwen vanaf scratch helemaal zelf moet doen, zitten in Vue Storefront al geïmplementeerd. 

Kies de juiste oplossing

Wil je het aantal mobiele conversies een boost geven en overweeg je daarom een PWA? Wij kunnen je helpen met het vinden van de juiste oplossing.

Meer over PWA's?

Aangenaam! Ik ben Wim, commercial director bij Bluebird Day. Ik kan uren met je praten over e-commerce oplossingen, zoals Progressive Web Apps. Maar veel liever beantwoord ik jouw vragen. Neem dus gerust contact met mij op!

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6