5 pijnstillers voor welbekende franchise uitdagingen
Het hebben van een franchiseonderneming kent haar uitdagingen. Het imago van de franchiseformule is bijvoorbeeld sterk afhankelijk van de prestaties van de individuele franchisenemers, maar ook het beperkte zicht op resultaten en inzicht in de gehele keten. Hoe stem je je organisatie hierop af?
Als franchisegever kan je het gevoel hebben dat je eindeloos veel ballen in de lucht moet houden. Van het ondersteunen van franchisenemers tot het managen van operationele obstakels—de show moet altijd doorgaan. Herkenbaar? Wij geloven dat zelfs de grootste franchisegevers zoals HEMA, Albert Heijn en Hans Anders dit ook zo ervaren. Daarom schetsen we in dit artikel vijf bekende uitdagingen die je vast wel eens hoofdpijn bezorgen, en geven we je manieren om die te verlichten. Zo kun je je weer richten op waar je écht goed in bent: ondernemen.
Unieke wensen, processen en systemen van de franchisenemers
Een uitdaging die wij regelmatig horen: franchisenemers willen specifieke aanpassingen kunnen doen op het platform, die aansluiten bij hun regio/locatie. Daarnaast zie je nog steeds bij franchiseorganisaties dat er bij franchisenemers met verschillende systemen wordt gewerkt, wat resulteert in een grote hoeveelheid systemen en koppelingen. Super complex, omdat je eenheid wil creëren en een overzichtelijke technische architectuur.
Wij lossen dit op door Elastic.io in te zetten waardoor we koppelingen van elkaar scheiden en uiteindelijk kunnen standaardiseren voor nieuwe franchisenemers. Tegelijkertijd dwingen we in deze rollen en rechten af dat de aanpassingen binnen de gestelde kaders van het platform zijn en er dus geen wildgroei ontstaat van totaal verschillende koppelingen. Zo krijg je meer tevredenheid bij de lokale ondernemers, en een mooi gestroomlijnd proces aan de achterkant wat ook de datakwaliteit ten goede komt.
Beperkt inzicht in data van gehele keten
Omdat franchisenemers vaak hun eigen systemen en werkwijzen gebruiken, kan er sprake zijn van een gebrek aan uniformiteit in de manier waarop data wordt verzameld. Dit kan leiden tot minder inzicht en niet weten waar in te investeren vanuit het perspectief van de franchisegever. Juist de lokale franchisenemers kennen de klanten beter, wat kan helpen om de centrale strategie te verbeteren.
Voor onze klanten pakten we dit aan door ervoor te zorgen dat alle datapunten verzameld worden in een datalake, waarin alle datastromen worden gecentraliseerd. Vervolgens richten we een customer data platform (CDP) in om de juiste analyses te kunnen doen op de data die beschikbaar is. De datastromen worden door middel van het integratieplatform Elastic.io op een overzichtelijke manier gekoppeld en weergegeven. Zo kunnen franchisenemers hun eigen data gemakkelijk integreren, waardoor het hoofdkantoor snel en efficiënt landelijke inzichten krijgt en betere beslissingen kan maken op basis van betrouwbare data. En ook de franchisenemers profiteren: zij hebben realtime inzicht in de prestaties van alle andere ondernemers.
Succesverhalen van franchiseformules
Dankzij ons werk voor onder andere Hubo, Kwalitaria en Fortune Coffee begrijpen wij de uitdagingen van franchiseorganisaties. Neem eens een kijkje op de casepagina's, waar we verder in detail gaan.
Kanaalconflict en omzetkanibalisering
Veel franchiseformules worstelen met een eerlijke verdeling van online inkomsten en kosten tussen franchisegever en -nemer. Albert Heijn en HEMA zijn hiervoor al vaker in het nieuws geweest. Het is een bekend en vaak ook universeel probleem onder franchiseformules. Hoe zorg je ervoor dat je online zichtbaarheid en omzet kan vergroten en tegelijkertijd ook je lokale ondernemers verder helpt? Hoe richt je het franchisemodel in zodat ondernemers het online kanaal versterken en de klant een soepele omnichannel ervaring krijgt?
Je kunt hiervoor nadenken over een transparant verdeelmodel, zoals “afhalen in de winkel voor de franchisenemer, thuisbezorging voor de franchisegever”, maar is dat wel eerlijk? Voor onze klant en doe-het-zelf-bedrijf Hubo lossen we dit op door de bezoeker op de webshop zijn of haar postcode te laten invullen, waarna de bestelling en omzet wordt toegewezen aan het filiaal dat in deze postcode actief is.
Het kan ook net even anders maar wel op basis van locatie: online verkopen toewijzen aan de dichtstbijzijnde winkel op basis van afleveringsadres. En voor bestellingen die worden opgehaald in fysieke winkels, kunnen inkomsten rechtstreeks naar de lokale franchisenemer gaan. Op die manier zorg je voor een betere samenwerking tussen on- en offline.
Wat je in ieder geval moet doen? Heldere contractuele afspraken maken. Bijvoorbeeld over een percentage van de verkoop dat naar de franchisegever gaat en het percentage wat naar de franchisenemer gaat, maar ook welke kosten (bijvoorbeeld marketing, logistiek, IT) gedragen moeten worden door de franchisegever en welke door de franchisenemer.
Landelijk v/s lokaal assortiment
Een uitdaging die wij regelmatig horen, is het spanningsveld tussen het voeren van een landelijk assortiment, zodat er efficiënt ingekocht kan worden en online een vast assortiment gevoerd kan worden, en de behoefte van de ondernemers om een lokaal aanbod te voeren om voor hun klanten het meest relevante aanbod te hebben.
Hiervoor raden we aan om een core assortiment te verzorgen, dat overal beschikbaar is. Dit zijn de producten die het merk definiëren en waaraan klanten de franchise herkennen. Daarnaast hanteer je een flexibel, lokaal assortiment zodat de franchisenemer ook echt kan ondernemen: hij of zij weet immers beter wat de klant wil in de winkel zelf. Plus het geeft ruimte om in te spelen op regionale trends, seizoensgebonden producten en lokale feestdagen. Hierbij zou je een percentage van 10 tot 20 procent kunnen hanteren. Blijf hierover communiceren en testen: als een lokaal product succesvol verkoopt, kun je overwegen dit in het core assortiment op te nemen.
Voor onze klanten hebben we een oplossing ontwikkeld waarmee er (online en in de winkels) een landelijk assortiment gevoerd kan worden, met de mogelijkheid om afwijkingen te bepalen. Dat kunnen bijvoorbeeld prijsverschillen zijn, maar ook het toevoegen van lokale producten of het weglaten van bepaalde landelijke producten. Dat doen we bijvoorbeeld voor Kwalitaria.



Online zichtbaarheid v/s lokale uitstraling en vindbaarheid
Als franchiseorganisatie wil je natuurlijk een sterke landelijke online zichtbaarheid, zodat potentiële klanten in heel Nederland jullie makkelijk kunnen vinden. Tegelijkertijd is het cruciaal dat elk filiaal lokaal goed vindbaar is, zodat ook klanten in de buurt van een specifieke vestiging snel zien wat jullie te bieden hebben.
Wat hierbij kan helpen is local search en optimalisatie van Google MyBusiness: zo kun je de lokale ondernemer de ‘hero’ maken. Aanvullend daarop hebben we een slimme koppeling gemaakt waarmee enerzijds nieuwe vestigingen automatisch beschikbaar worden en je ook prioriteit kan aanbrengen in je advertenties. Zo kan je bijvoorbeeld een nieuwe vestiging tijdelijk extra boosten of extra traffic genereren voor de meest rendabele winkels. Meer hierover? Neem dan contact met ons op, dan lichten we dit verder toe.
Meer informatie?
Met onze ervaring in het werken met franchiseformules zoals Fortune Coffee en Kwalitaria, hebben we een aanpak en oplossing, waarmee we veel van deze uitdagingen kunnen verlichten - al dan niet voorkomen. Onze oplossing biedt o.a.:
Eén platform voor franchiseorganisaties
Landelijke en lokale assortimenten
Flexibele lokale pricing
Lokale vindbaarheid (SEO)
Flexibele orderverwerking
Automatische omzettoekenning per locatie
Flexibele checkout-opties en split payments
Ben je nu zelf een franchisegever en heb je een van bovenstaande uitdagingen of een andere? Neem dan gerust contact met ons op: we denken graag met je mee in oplossingen.