Blog

De top 6 e-commerce trends: waar liggen kansen?

E-commerce trends, je kunt er niet om heen. We hebben de top 6 trends op een rijtje gezet. De top 6 die het e-commercelandschap enorm gaan veranderen. Waar ga jij op inzetten?

Consumenten willen meer en concurrenten gaan hierin mee. Maar niet iedere trend is even belangrijk of toepasbaar voor jouw business.

Edit: Dit is onze visie op e-commerce in 2020.

1. Mobile-first, mobile-fast: PWA's

Naar verwachting zal ongeveer driekwart van de consumenten eind 2019 mobile shoppen. De rol van mobile wordt dus alleen maar groter in e-commerce. Vooral in de oriëntatiefase ligt de mobiele telefoon lekker in de hand. Consumenten zijn dan ‘in the thrill of the hunt’ op zoek naar de beste producten en voordelige deals. En mobiel gaat steeds vaker in iedere fase van de customer journey een beslissende rol spelen. Het wordt de primaire shoppingtool! Een mobielvriendelijk en responsive UX design is dus cruciaal. En wordt alleen maar belangrijker met de introductie van het nieuwe buigbare model (zie hieronder).

Terwijl mobile shopping toeneemt, verdwijnen steeds meer 'native' apps. Progressive web apps (PWA) komen daarvoor in de plaats. PWA’s zijn mobiele websites met bepaalde functionaliteiten van een app. Door hier gebruik van te maken profiteren gebruikers van een snelle, up-to-date webshop, die zowel online als offline te gebruiken is. Een belangrijke motivator: PWA's zouden huidige conversiepercentages verdubbelen. In 2019 wordt de stap van ‘native’ app naar ‘web’ app écht gezet. Magento speelt hierop in met PWA Studio, en wij verkennen deze nieuwe features al volop.

2. Conversaties transformeren in conversies

Conversational commerce zit in de lift. In het afgelopen jaar is vooral geëxperimenteerd met chatbots en slimme speakers, in 2019 gaan veel organisaties zich richten op het laten converteren van die conversaties. We geven al wel gehoor aan slimme speakers zoals Google Home, maar vooral chatbots nemen toe in populariteit.

Chatbots worden nu al gebruikt om eerstelijns klantcontact op te vangen, maar in 2019 worden chatbots steeds meer ingezet voor het realiseren van conversies. Door integraties met CRM-systemen en data uit externe bronnen bijvoorbeeld, waardoor gebruikers geautomatiseerd van advies en relevante informatie worden voorzien. Kansen voor upsell en herhalingsaankopen dus! En daarmee de start van een extra verkoopkanaal.

Voice shopping is vaak sneller aangezien consumenten niet door een webshop hoeven te navigeren, en dat maakt Voice interessant. Door deze snelheid in het aankoopproces wordt de mening minder vaak bijgesteld en komt twijfel bij consumenten minder vaak voor. Voice is zeker een trend om in de gaten te houden, want steeds meer consumenten maken gebruik van Voice; het aantal spraakgestuurde opdrachten in Google telt nu 20% en zal naar verwachting groeien naar 50% in 2020.

3. Robotisering: picking, packing en palletizing

E-commerce groeit nog steeds, maar de forse stijging van het aantal online verkopen vraagt om creatieve oplossingen. Voor het capaciteitsprobleem in de logistiek bijvoorbeeld. Robotisering geeft antwoord op dit vraagstuk. Het gebrek aan capaciteit kan opgevangen worden door shuttles die razendsnel mini-voorraden bijwerken, robots die pallets op elkaar stapelen of drones die de voorraad inventariseren. Met het verwerken en verzenden van bestellingen via robots, wordt het ook makkelijker om in de steeds groter wordende behoefte van consumenten (zoals same day delivery of super snel betalen met Tikkie) te voorzien.

4. Extra afzet door marktplaatsen en socials

Traditionele verkoopkanalen worden vervangen of uitgebreid met extra verkoopkanalen. Bijvoorbeeld door conversational systems zoals chatbots en slimme speakers. Maar ook social commerce wordt steeds toegankelijker en geaccepteerd door consumenten. Verkoop via Instagram, Pinterest, Snapchat en Facebook, waarbij je gebruikers eenvoudig target. Met name Instagram is een populair social verkoopkanaal. Naar verwachting zal een aankoop in 2019 volledig binnen het social platform plaatsvinden!

In 2020 zullen 40% van alle online verkopen via marktplaatsen, zoals Amazon of Bol.com, verlopen. Marktplaatsen zijn niet alleen een bedreiging, ze vormen ook een additioneel verkoopkanaal. Een tool als Channable zet jouw datafeed om naar de juiste requirements voor alle beschikbare marktplaatsen. Hierdoor profiteer je in één keer, met relatief weinig moeite, van meer verkoopkanalen.

5. Artificial intelIigence: personalisatie niet optioneel maar essentieel

De weg naar een ‘op maat gemaakte’ ervaring bewandelen marketeers met behulp van persona’s, customer journeys en marketing automation. Maar deze techniek schaalt niet naarmate het aantal gebruikers in variëteit groeit. Artificial intelligence stelt je wél in staat om te personaliseren op grote schaal. Niet alleen met het sturen van gepersonaliseerde e-mails of het tonen van relevante advertenties. Maar in het bijzonder met gepersonaliseerde webshops, die op basis van browsegegevens en bestelhistorie de homepage aanpassen aan een bepaald individu. Hier komt een customer data platform - welke alle interne en externe data koppelt tot een up-to-date klantenprofiel - uitstekend van pas.

Daarnaast kun je perfect personaliseren door gebruik te maken van Machine Learning, welke met behulp van predictive analyses voorspelt wanneer de klant opnieuw een product wilt aanschaffen. Zo ben je in staat écht relevant te zijn voor een individu, wat je omzet natuurlijk positief beïnvloedt.

6. Van video naar AR

Video blijft belangrijk, maar voor degene die een stapje verder wil zetten, is daar: immersive experiences. Oftewel: virtual reality (VR) en augmented reality (AR) . Wij geloven dat AR het retaillandschap gaat veranderen! Want AR maakt het shoppen weer avontuurlijk, en het beïnvloedt biedt nieuwe mogelijkheden om de steeds kritischer wordende consument tevreden te stellen. Zo maakt AR het zintuiglijk ervaren van producten vanuit huis mogelijk. Verf op een muur visualiseren, een meubelstuk in een woonkamer plaatsen of kledingstuk virtueel passen: zo voor elkaar! Het directe resultaat neemt de onzekerheid voor een online aankoop weg bij de consument. Tegelijkertijd biedt AR écht een experience en dat resulteert in meer aankopen.

Bekijk onze whitepaper over waardevolle AR-toepassingen.