Conversie een boost geven tijdens Black Friday.

Black Friday wel op de kalender staan, maar nog geen concrete plannen uitgewerkt? Herkenbaar, we hebben immers allemaal een iets ander tijd achter de rug en zullen flexibel moeten blijven de komende tijd. Maar dat neemt niet weg dat ook in Nederland Black Friday weer zal aanbreken. En doordat het online aankoopgedrag alleen maar gegroeid is, is het des te belangrijker om een helder plan te hebben omtrent deze dagen.

Wij hebben diverse bronnen geraadpleegd over het consumentengedrag in corona-tijd, e-commerce en Black Friday, en hier onze expertise op losgelaten. Benieuwd naar onze tips? Lees dan snel verder.

 

Black Friday anno 2020

Doordat mensen meer thuis waren, werkten en minder naar het buitenland gingen om op vakantie te gaan, is begin dit jaar veel meer omzet gedraaid in bepaalde branches. Vooral DIY/Garden, Home & Living, IT en Food/Nearfood groeiden hard. Uiteraard zijn er ook branches die het zwaar hebben gehad de afgelopen tijd. Hoe het precies zal gaan tijdens Black Friday, is lastig te voorspellen. We kunnen speculeren dat bepaalde branches hun piek al hebben gehad toen een deel van Nederland thuis moest werken of dat steeds meer consumenten de hand op de knip houdt, maar echt wéten kunnen we niet.

Kijken we naar de totale online bestedingen in 2020 ten opzichte van 2019, dan zien we dat deze met 26 procent is gestegen. Online shoppen heeft dus echt een vlucht genomen de afgelopen tijd. In de cijfers zien we dat maar liefst 75 procent van heel Nederland een online koper is (geworden). Daarmee kun je mogelijk meer mensen bereiken en andere bezoekers dan voorheen op je website verwachten.

Naast de groei in online bestedingsgedrag, zijn consumenten meer lokaal gaan shoppen, ze zijn bewuster bezig en er wordt meer gezondheid-gerelateerd geshopt. En ook al is de frequentie van shoppen gedaald, we zien wel dat de gemiddelde shopping cart groter is. Iedere interactie met je bezoeker is dus essentieel en dient optimaal te zijn, zeker tijdens Black Friday.

Volgens Google is “Black Friday more than a single day”, en daarmee voorziet ze de volgende fases:

  1. The Build-Up
  2. The Craze
  3. The Last Call

In onderstaande grafiek zie je Black Friday gerelateerde zoekopdrachten.
Black friday fases

 

Fase 1: The Build Up

In deze fase stijgt interesse bij de consument. Dit is wat je kunt verwachten:

  • Research neemt toe: met name de searches naar technologie stijgt met 26 procent;
  • Duurdere producten: de groeiende categorieën zijn degene waarin de wat duurdere producten zich bevinden, zoals electronic en huis & tuin, zoals keukenapparatuur. In deze fase zijn de zoekopdrachten nog wat algemener en minder brand-specifiek;
  • Bulk aankopen: mensen bereiden de bulk aankoop voor, met name in food en boodschappen;
  • Reviews: deze worden met name gebruikt ter voorbereiding op een eventuele aankoop wanneer de acties zijn begonnen.

 

Fase 2: The Craze

Na de voorbereidingsfase van de mensen, waaronder reviews en productvergelijking, zullen ze meer brand-specifiek op zoek gaan.

  • Klaar voor aankoop: Met name door coupons en kortingen is een stijging in zoekopdrachten naar retailers;
  • Brand loyaliteit: 55 procent van de Black Friday zoekopdrachten zijn naar specifieke producten en merken;
  • Reviews zijn belangrijk: Mensen neigen om te zoeken naar specifieke product reviews, met name op YouTube.

 

Fase 3: The Last Call

Tot twee weken na Black Friday blijven mensen zoeken naar last-minute deals en aanbiedingen. Dit resulteert echter wel in meer algemene en generieke zoekopdrachten dan gedurende fase 2.

  • Last-minute geschenken: De zoekopdrachten zijn met name gericht op geschenken, zoals speelgoed en games. Dit zal te maken hebben met de feestdagen die volgen;
  • Cyber Monday: Zoek interesse voor deze dag (de eerste maandag na Black Friday) is jaar op jaar met 20 procent gegroeid en zorgt voor een kans om langer in contact te zijn met je klanten.

Deze drie fases kun je gebruiken om je campagnes en verkoopstrategie op aan te sluiten en het maximale te halen uit Black Friday. Maak daarbij ook afwegingen voor jouw specifieke markt, producten en doelgroep. Zo kosten video reviews vaak meer tijd en budget, maar zijn een goede investering wanneer je producten voor een langere termijn beschikbaar zijn. 

 

Slimme tips voor Black Friday

Vorig jaar gaven we je een aantal Black Friday tips met voorbeelden die je hier terug kunt lezen, dit jaar sommen we een paar snelle tips voor je op die eenvoudig (low) of wat ingewikkelder (high) te implementeren zijn:

  • [Low] Geef geen algemene korting over je assortiment, maar verleid mensen met specifieke kortingen op bepaalde producten. Hierdoor heb je minder marge-verlies en is de kans dat de consument naast het afgeprijsde product een ander (niet-afgeprijsd) product aanschaft aanwezig. Denk ook aan product bundels, waar je enkel een korting geeft op de gehele bundel.
  • [Low] Creëer een landingspagina met alle Black Friday-deals.
  • [Low] Site-search op orde. Zorg dat je alle relevante termen afvangt en geen enkele keer een compleet lege zoekresultaten-pagina toont.
  • [Low] Denk bij alles wat er aangepast wordt na over de performance. Zelfs bij het toevoegen van banners heb je dit zelf al deels in de hand! Een langzamere webshop zal resulteren in minder omzet én in minder terugkerend verkeer. Snelle performance check? Download de gratis performance checklist.
  • [Low] Maak gebruik van livestreams om de interactie aan te gaan met je publiek en promoot hier producten en/of diensten. Amazon experimenteert met livestreaming ten behoeve van de verkoop. Je kunt gedurende zo’n livestream direct inspelen op vragen van kijkers over een product, wat veel persoonlijker is dan een productomschrijving op je website. Jij bent immers de specialist op dit vlak!
  • [High] Product review videos voor producten die meer toelichting en bevestiging nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een foto-/video camera.
  • [High] Speel in op de trend dat mensen lokale bedrijven meer willen steunen door samenwerkingen aan te gaan met bijvoorbeeld lokale speciaalzaken.

We hebben deze tips opgesteld vanuit een conversie-oogpunt en vinden het belangrijk dat je deze niet zomaar overneemt. Denk goed na over je merk: het gaat er om hoe je aan je merk bouwt en niet om welke acties je verzint. Het verhogen van de customer experience en échte toegevoegde waarde bieden zijn vele malen belangrijker!

Meer informatie?

Hi! Ik ben Danny, optimization lead bij Bluebird Day! Als je meer wil weten over hoe je de drie fases rondom Black Friday kunt gebruiken om tot maximale resultaten te komen, help ik je daar graag mee. Geef me gerust een belletje!

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6