Winnen op Black Friday? Maak gebruik van deze tips

Voor veel retailers breekt de drukste periode van het jaar aan en Black Friday wordt gezien als het startschot van deze periode. Het is de vanuit Amerika overgewaaide koopgekte. Retailers strijden om de aandacht van consumenten en consumenten knokken om de hoogste kortingen. In deze periode strijkt menig retailer relatief veel omzet op, maar het verlagen van de prijzen neemt ook een hap uit de winst. Dus hoe pas je je strategie aan op Black Friday met een positief resultaat op de eindstreep? Met een gedegen strategie leg je de basis voor de daaropvolgende feestdagen. Wij geven je in deze blog een paar handvaten voor de winnende tactiek. 

Black Friday wordt favoriet

De dag na Thanksgiving is benoemd tot Black Friday. Het is de dag waarop Amerikanen vrij zijn en alvast Kerstinkopen inslaan. Wat begon met een handvol kortingen vanuit winkels, is uitgegroeid tot een steeds groter fenomeen. Amerikaanse winkels openen om 3.00 ’s nachts hun deuren om de stortvloed aan mensen te kunnen ontvangen. En de mensen, die veranderen in monsters, met jaarlijks een paar gewonden als gevolg. Veel veiliger dus om online te shoppen bij jouw webshop die geen openingstijden kent.

Black friday gekte

Hoe bekend zijn Nederlanders met Black Friday? Ruim meer dan de helft van de Nederlanders weet dat retailers aan het eind van het jaar met prijzen gaan stunten. Google Trends laat dan ook een significante groei zien jaar op jaar. De meeste mensen zoeken naar tips voor Black Friday en iedere blog beantwoordt deze vraag met het maken van een verlanglijstje op voorhand, zodat je na het startschot direct je slag kunt slaan.

Trends Black Friday in Google

De winnende tactiek

Mensen gaan tijdens Black Friday - welke dit jaar op 29 november valt - niet op zoek naar nieuwe collecties. Ze gaan op zoek naar de beste deal voor de laagste prijs. Toch kun je meer doen dan alleen je prijs verlagen. Dit zijn onze Black Friday tips die je ook op de daaropvolgende feestdagen kunt gebruiken.

  • Ready, set, go!

Volgens onderzoek van Lightspeed start de zoektocht naar de beste deal op 9 november, ver voor ingang van Black Friday dus. Daarom begin je op tijd met de communicatie van de deals die ze bij jou kunnen verwachten.

Maar waar begin? Hoe trap je 'm af? Daar heb je historische data voor. Duik in je analytics van je shop en baseer je Black Friday strategie op de resultaten van voorgaande campagnes. Welke producten waren succesvol en wat gaf juist niet het gewenste resultaat? Wat is een trend binnen jouw markt? Welke producten bevinden zich in de laatste fase van de productlevenscyclus? Vind kansen en benut deze op het moment dat jouw webshop veel traffic genereert.              

Voordat je je marketingcampagnes in gaat richten, zorg je intern voor een goede voorbereiding. Zie het als een warming-up, doorloop het gehele proces. Mogelijk heb je meer personeel nodig tijdens de piekmomenten of zijn de bestsellers onvoldoende voorradig. Beschik je over te veel voorraad of niet-verkochte oude collecties? Dan is dit het moment om deze voor een lage prijs te verkopen zonder afbreuk aan je reputatie.

  • Strijd met de prijs

De beste deal, dat is toch waar het om draait tijdens Black Friday. Maar hoeveel korting is genoeg?

Verwachtte korting

Een minimale korting van 20 procent wordt wel verwacht, maar je kunt je producten natuurlijk ook bundelen of de korting verdubbelen bij aankoop van meer producten. Draait jouw webshop op Magento? Dan kun je handig gebruik maken van winkelwagen prijsregels (deze zijn een stuk lichter voor je webshop dan de catalogus prijsregels) om in één keer al je promoties klaar te zetten.

Wij raden aan om altijd één populair product als prijsknaller in te zetten. Die deal trekt dan veel bezoekers naar je webshop en tijdens dat bezoek verleid je ze om ook andere producten aan te schaffen. Dat verleiden doe je met de principes van Cialdini, bijvoorbeeld met een countdowntimer die op schaarste doelt of reviews die sociale bewijslast geven.

Verleiden is natuurlijk veel effectiever wanneer je dit op de persoon doet. Om dat te realiseren, leer je eerst je klanten kennen (bestelhistorie, surfgewoonten, winkelvoorkeur, locatie, enzovoort) waarna je ze verdeelt in groepen. Voor iedere groep maak je een klantprofiel en voor elk profiel, pas je personalisatie toe. Bijvoorbeeld in aanbevelingen, onderwerpen voor blogs, homepage, specifieke call-to-actions of gebruik van foto’s.

Starten met personalisatie?

Moeite met de start van personalisatie? Begrijpelijk. In onze gratis whitepaper over personalisatie via een Customer Data Platform (CDP) lichten we toe hoe een CDP precies werkt en vooral, hoe zo’n systeem in jouw voordeel werkt bij je personalisatiestrategie.

  • Scoor met service

Tijdens de feestdagen is service nog belangrijker en daar kun je op verschillende manieren in uitblinken. Bijvoorbeeld met extra advies, een extra lange garantie, gratis poetsbeurt of hele snelle verzending.

Let er wel op dat je het echt waar kunt maken. Snelle levering is een mooie belofte maar DHL en PostNL maken tijdens deze drukke periode overuren en daarmee kan next(of zelfs same)-day-delivery niet haalbaar zijn. Bied daarom ook afhaalpunten aan en stimuleer het gebruik ervan.

En met al die cadeaus die ingekocht worden voor Sinterklaas en Kerst, kun je natuurlijk ook scoren met een extra lang retourbeleid en een gratis inpak- en dichtservice. Zo maak je het klanten net wat makkelijker en strijk jij met de winst.

  • Laat van je horen

Jij biedt de beste deal met een leuke service aan, dat moet je aankondigen. Start met je bestaande klanten via een leuke e-mail waarin je het feestfestijn aankondigt. Prikkel ze op je sociale kanalen en gebruik retargeting om je volgers warm te houden. Adverteer via social media met de juiste doelgroep en op Google breid je je campagnes uit met zoekwoorden, advertenties en een passende landingspagina.

Natuurlijk zorg je ook voor een winnende homepage die het hart van veel koopjesjagers sneller doet kloppen. Jouw Black Friday deals kunnen direct vanaf daar in het winkelwagentje geplaatst worden. Daarnaast kun je ook een speciale Black Friday-pagina maken met al je exclusieve deals.

Black Friday SERP

Je kunt ook scoren met behulp van andere websites, zie het als een soort één-tweetje. Diverse websites leven van de Black Friday koopjesoorlog en met affiliate marketing kun jij je afzet vergroten. Let er bij deze wel op hoeveel marge je afdraagt, vooral omdat je je prijzen al verlaagd. Naast Black Friday websites, kun je ook met andere sites samenspannen. Zo is de webshop van Bol.com geïntegreerd met Lootjestrekken.nl, de veelgebruikte website tijdens Sinterklaas. Daarmee kunnen producten die op een verlanglijstje op Lootjestrekken.nl staan, direct bij Bol.com worden afgerekend.

  • Win met jouw originaliteit

Tijd voor verlenging. Jouw Black Friday tactiek kun je ook toepassen op andere feestdagen, zoals: Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst, Singles’ Day en Boxing Day of Black Friday week.


Black Friday


Of je kunt het anders doen. Coolblue introduceerde in 2017: Blue Friday, een week vóór Black Friday. Ze vielen op en konden nog steeds de belofte ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ waarmaken. Mediamarkt deed hetzelfde met Red Friday, een maand eerder dan Black Friday. Er zijn nog wat kleuren over, maar het is nóg leuker als je het over een andere boeg weet te gooien en een campagne verzint waar jouw klanten warm van worden.

  • Presteer met performance

Met meer traffic wordt jouw website op de proef gesteld. Onderzoek vooraf de performance van je webshop op desktop en mobiel. De snelheid van je website is onder andere afhankelijk van je hostingomgeving, en die kan sterk beïnvloed worden door het verkeer op de server en daarmee door jouw bezoekersaantallen. Door voorafgaand een stresstest te doen, weet je of je performance bij hoge bezoekersaantallen up en snel blijft.

Minstens net zo belangrijk als de snelheid van je website is het zorgen voor een snelle checkout. Houd de weg naar afrekenen dus kort en vraag alleen het noodzakelijke, vul bestaande gegevens aan en maak betalen zonder account mogelijk.

Wij vragen ieder jaar aan onze klanten wat hun plannen zijn zodat wij hier intern op in kunnen spelen, bijvoorbeeld door een stresstest te doen. Daarnaast maken we altijd ruimte vrij in onze planning om op eventuele issues in te spelen. Doe dit zelf ook en houd je website tijdens piekmomenten altijd goed in de gaten – door alerts in te stellen via Google Analytics en blijf zelf alert op het aantal afgeronde orders, de synchronisatie van orders en load time van je website.

  • Victorie!

Tot slot: het verlanglijstje. De tip waar we deze blog mee aftrapten en die in iedere Black Friday-blog wordt benoemd. Een tip waar veel consumenten gebruik van maken en waar jij op in kunt spelen. In veel systemen zit al standaard een verlanglijstje. Echter krijgt deze niet altijd de aandacht die het rondom Black Friday verdiend. En werken ze niet altijd optimaal. Zo heeft Magento standaard een verlanglijst-mogelijkheid, maar moet je wel eerst een account hebben en ingelogd zijn voordat je producten toe kan voegen aan je verlanglijst. 

Aangezien je rondom Black Friday - en met name in de weken daarvoor - wilt zorgen dat mensen op het 'moment suprême' terug komen op je website is het aan te raden de verlanglijst functie extra te benadrukken. Je kan de functie zelfs tijdelijk omdopen tot de ‘Black Friday wishlist’. Zorg er ook voor dat de functie zo makkelijk mogelijk te gebruiken is. Bijvoorbeeld door te zorgen dat ook gastbezoekers (mensen die niet ingelogd zijn) gebruik kunnen maken van de functie. 

Pak jij de winst op Black Friday?

Black Friday barst los om 0.00 op 29 november. Wat zijn jouw plannen? Bij Bluebird Day staan onze specialisten op scherp tijdens Black Friday en de daaropvolgende feestdagen. Meer weten over hoe we onze klanten bijstaan?

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6