Shopify Plus: alles wat je moet weten
Kan je als ambitieus merk bij Shopify terecht voor jouw groeidoelstellingen? Welke features biedt de Plus-versie, en welke ontbreken? In deze blog lees je alles over Shopify, het kostenplaatje, de migratie en meer.
Shopify is cloud-based, gebruiksvriendelijk en wordt goed ondersteund door externe partijen en developers. Hoe goed dat ook klinkt, veel organisaties schrijven Shopify af als een te simpel e‑commerce platform. Is dit stigma terecht, of schuilt er meer achter de eenvoud?
Op deze pagina te vinden
Wat is Shopify (Plus)
Shopify is een van de meest populaire e‑commerce oplossingen, met name onder kleinere bedrijven of bedrijven die minder complexe uitdagingen hebben. Vooral dankzij de volledige cloud-based opzet, simpele gebruikersinterface en competitieve prijs, is Shopify in dit segment een van de marktleiders.
Ook bij grotere partijen stijgt de populariteit van dit platform. Shopify kent namelijk verschillende abonnementsvormen, die allemaal verschillende prijsklassen en features met zich meebrengen. Van de Starter editie die slechts 5 euro per maand kost, tot Shopify Plus, de meest uitgebreide versie die wij bij onze klanten inzetten. Of je nu eenpitter bent of multinational, er is een versie die bij jou past.
Het basispakket: voordelen van Shopify
Zelfs met de niet-Plus smaken van Shopify krijg je toegang tot een brede set aan features. Een aantal van onze highlights zijn:
Toegankelijke interface
De learning curve is klein, maar de mogelijkheden zijn groot. Shopify maakt het bouwen en beheren van e‑commerce platformen eenvoudig voor iedereen, omdat er een functionerende basis staat waarop je via simpele bouwblokken (de apps) voortborduurt. De standaard ‘liquid’ frontend werkt aan de hand van een flexibele thema-editor. Aan de hand van blokken, klik je als developer of niet-developer eenvoudig een pagina in elkaar. Ook de headless frontend ‘hydrogen’ kreeg onlangs een soortgelijke visuele editor (hieronder in actie te zien).
Veel beschikbare koppelingen
Het brede aanbod aan apps zorgt ervoor dat je praktisch alle externe platforms kunt koppelen. Partijen zoals MailChimp en DHL bieden zelf een Shopify app aan, die ze ook blijven onderhouden. Koppelingen zijn daarom naadloos en de werking en kwaliteit worden gewaarborgd. Is er iets niet in orde, dan leg je snel contact met de app-bouwers of ontwikkel je een eigen koppeling.Toegankelijke data en performance inzichten
De ingebouwde analytics geven je meteen inzichten op een basisniveau. Zo zie je via welke kanalen het meeste verkeer binnenkomt, hoe je gemiddelde orderwaarde met de tijd verandert en waar gebruikers het meeste op zoeken. Voor uitgebreidere data, bijvoorbeeld customer value op lange termijn, koppel je eenvoudig Google Analytics. In het dashboard vind je ook de performance data van je site, welke standaard al goed scoort.Goede support
Het support team staat afhankelijk van je abonnement via verschillende kanalen voor je klaar. Vooral bij het Plus abonnement krijg je uitstekende service die 24/7 voor je klaar staat. Het belangrijkste is dat Shopify als cloud platform 99.9% uptime garandeert.
Waarom moet ik kiezen voor Shopify Plus?
Bovenop al deze features krijg je met Shopify’s Plus pakket toegang tot onderstaande voordelen:
Toegang tot de B2B suite
Als B2B partij kom je al snel uit bij het Plus abonnement. Hiermee krijg je bijvoorbeeld features zoals staffelkorting, herhaalbestellingen en klantgroepen.Opties voor internationale verkoop
Niet alleen maakt Shopify Plus het mogelijk om meerdere markten aan te maken, ook aanvullende valuta en talen zijn een Plus-only feature. Een aantal logistieke hulpmiddelen zoals AfterShip en ShipHero zijn onderdelen van Shopify’s ‘Plus Certified Apps’. Deze collectie aan apps biedt features die inspelen op andere features die alleen bij Shopify Plus beschikbaar zijn.Betere tarieven
Shopify houdt bij de basispakketten standaard meer dan 2% in per transactie. Bij het Plus abonnement is deze bijdrage aanzienlijk lager, namelijk slechts 0,15% via externe payment providers. Bij bestellingen die via Shopify Payments verlopen, betalen Plus gebruikers zelfs helemaal geen transactiekosten.Toegang tot handige apps
Twee van de meest praktische Shopify apps zijn exclusief beschikbaar voor Plus gebruikers, namelijk Shopify Flow en Shopify Launchpad. Die eerste stelt je in staat om taken eenvoudig aan elkaar te verbinden en zo te automatiseren. Bijvoorbeeld door producten te verbergen wanneer de voorraad op is, en automatisch terug te tonen wanneer deze bijgevuld is. Launchpad geeft je de tools om taken (of automatiseringen) vooraf in te plannen. Beide apps werken ook met externe apps, indien de ontwikkelaars dit toestaan.Meer handige functionaliteiten
Naast bovenstaande uitbreidingen heb je ook meer opties voor de rechten en rollen van je gebruikers. Iedere gebruiker kan zelfs zijn eigen workspace naar eigen wens inrichten. Ook is Shopify Plus de enige versie waarmee je de standaard checkout (tot op zekere hoogte) kunt aanpassen en uitbreiden.
Voor de hogere maandelijkse kosten van Shopify Plus krijg je dus behoorlijk wat terug. Daarmee ben je voor Shopify ook een belangrijke klant en krijg je toegang tot hun allerbeste en snelste support.
Shopify Plus case: Cottona
Vanwege de beperkingen van hun oude platform, kozen we samen met onze klant Cottona voor Shopify Plus. Met name om gebruik te maken van de B2B suite en opties voor internationalisering, zoals het tonen van meerdere talen en valuta. Aan de voorkant kozen we juist voor zo gebruiksvriendelijk mogelijke frontend op basis van een volledig nieuwe visuele identiteit. Met deze basis voegden we maatwerk features toe die het nieuwe Cottona platform uniek maken: navigatie op basis van kleur of stofsoort bijvoorbeeld, en een calculator voor maatadvies die direct aansluit op de checkout. De tijd die Cottona dankzij Shopify bespaart in het beheer van hun pagina’s, steken ze nu in het waarmaken van hun groeiambities.
De nadelen van Shopify & Shopify Plus
Er heerst nog altijd het idee dat Shopify vergelijkbaar met WooCommerce is, maar dat stadium is al lang voorbij. Toch zijn er een aantal afwegingen belangrijk bij de keuze voor een Shopify platform.
Veel nadruk op apps
Het gebruik van veel apps als aanvulling op je basis shop kan onoverzichtelijk worden, vooral in het beheer. Bouw je zelf een app als koppeling, dan houd je ook zelf de verantwoordelijkheid daarover. Ook wanneer de koppeling na een Shopify update niet meer werkt. Daardoor kan het lastig zijn bij te houden welke apps nu wel updates moeten krijgen.Weinig basis features
Andersom is de basis shop dan weer erg kaal. Zelfs de zoekfunctionaliteit moet je toevoegen via een app. Daardoor komt de eerder genoemde app clutter vaker voor dan je verwacht.Minder Nederlandstalige features
Veel nieuwe features zijn enkel beschikbaar in het Engels, waaronder de nieuwe AI-zoekfunctie. Nederlandse versies van deze features laten nog even op zich wachten. Als je dus echt voorop wilt lopen, ontwikkel of integreer je zelf AI-tools.Inleveren op vrijheid
Sommige keuzes worden voor je gemaakt. Zo besluit Shopify dat iedereen gebruikmaakt van de Shopify checkout. Zelf zijn ze er erg stellig in dat dit de best converterende checkout ter wereld is, maar hier lever je wel in op een stukje branding. Logo’s, banners, fonts en kleuren pas je eenvoudig aan, maar de pagina layouts en stappen zijn voor elke shop hetzelfde.
Wat zijn de kosten van Shopify vs Shopify Plus?
De meest uitgebreide versie van de basis Shopify (Shopify Advanced) heeft een maandelijkse prijs van €399. Betaal je voor een heel jaar, dan krijg je maandelijks €100 korting. Bovenop dit maandbedrag komen nog wel de transactiekosten van 2.4% plus 30 cent.
Hoewel je in transactiekosten bespaart met Shopify Plus, ben je maandelijks aanzienlijk meer kwijt voor je abonnement. De minimale maandlasten zijn €2300, totdat je een omzet behaalt van €800.000 per maand. Verdien je meer dan dat, dan rekent Shopify variabele kosten van 0.25% van je maandelijkse omzet.
Wanneer kies je voor Shopify Plus?
Zelf zijn we erg te spreken over Shopify Plus, maar de keuze voor een platform hangt van veel omstandigheden af. Huidige pijnpunten en behoeftes maken bijvoorbeeld een flinke impact op de selectie. Ook je ambities voor de toekomst zijn volgens ons een belangrijke factor. Hoe flexibel wil óf moet je zijn? Wat zijn je onderscheidende factoren? Op basis van deze en vele andere factoren beslis je voor welk type architectuur je wilt gaan. Daarna denk je pas na over specifieke platformen. Dat kan Shopify Plus zijn, maar voor een vergelijkbaar bedrag kan je ook terecht bij Shopware 6.
Benieuwd welke van deze e‑commerce platformen het beste aansluit bij jouw situatie? Bekijk ook eens onze platform selectie pagina, waarin we in meer detail uitleggen hoe je een oplossing kiest die past bij jouw wensen.
Headless commerce met Shopify Plus
De kracht van Shopify zit hem in het alles-in-één aanbod dat simpel te gebruiken is. Maar Shopify werkt ook netjes samen met externe platforms. Dankzij de headless ‘hydrogen’ frontend is het een uitstekende keuze als basis voor een headless of zelfs composable e‑commerce platform. Dankzij Shopify’s flexibele opzet en toegankelijke API’s, weef je met een integratieplatform, zoals elastic.io, vrij snel een composable omgeving aan elkaar. Echter ruil je daarmee wel de gebruiksvriendelijke Shopify backend in voor een scala aan verschillende logins en interfaces.
Hoe moeilijk is migreren naar Shopify?
Heb je al een e-commerce omgeving en wil je migreren naar Shopify? Afhankelijk van je architectuur is de overstap mogelijk makkelijker dan je denkt. Dankzij Shopify’s brede ondersteuning vanuit externen koppel je jouw PIM, SAP of CDP moeiteloos aan je nieuwe Shopify omgeving. Hoe meer composable jouw platform is, hoe makkelijker de overstap. Breng je veel data onder in je huidige CMS, zoals Shopware of Magento? Dan moet je deze wel migreren via csv-bestanden of deels handmatig.
De configuratie binnen Shopify zelf is in onze ervaring sneller gemaakt dan bij concurrerende platforms. Ook hier blinkt Shopify uit in zijn gebruiksvriendelijkheid. Frontend developers zetten ook in korte tijd een functionele en gestylde omgeving in elkaar. Het gemak van ontwikkelen en configureren is echter ook een valkuil. Onze tip? Wees niet te enthousiast met het klaarzetten van je Shopify omgeving, hoe leuk dat deel van de migratie ook is. Zorg dat je zo snel mogelijk werkt met echte data in je staging omgeving om mogelijke problemen in een later stadium te vermijden.
Één grote Shopify community
Kies je voor Shopify, dan word je deel van een grote community aan gebruikers. Veel partijen willen graag hun diensten aanbieden aan al deze Shopify klanten, waardoor het aanbod aan apps enorm is. Ook grote partijen zoals Exact en PostNL ondersteunen het platform. De kennis die gebruikers opdoen, wordt online volop gedeeld: Shopify’s forums zijn enorm actief onder verkopers en developers. Sommige onderdelen, waaronder de headless frontend, zijn zelfs open-source gemaakt. Iedereen kan en mag dus itereren op deze onderdelen en nieuwe versies beschikbaar maken.
Zelf maakt Shopify ook stappen om niet alleen gebruikers, maar ook eindconsumenten te verbinden tot één community. Met Shopify Payments en de ‘Shop’ app zetten ze stappen om al hun platforms met elkaar te verbinden. Zo log je bij alle Shopify platforms in met één account, dat jouw betaalgegevens bewaart. Hiermee geeft Shopify een fijne usability en conversieboost aan alle platforms, ook die van jou.
Shopify Plus, toekomstbestendig?
Ieder halfjaar komt Shopify met een grote update met nieuwe features en tweaks. En het fijne? Zelf hoef je niets te doen om deze te krijgen. Want als cloud-based platform werkt Shopify zich automatisch bij. Zo krijgen eindconsumenten binnenkort de optie om bij de checkout te kiezen voor ‘split shipping’: hiermee laten ze bijvoorbeeld pre-orders apart leveren van de rest van hun bestelling. Maak je gebruik van de Shopify checkout, dan kunnen jouw klanten dit binnenkort ook.
Een aantal highlights van de recente Shopify Summer update zijn AI-tools voor beheerders om productiever te werken, zoals de digitale assistent die via chat rapportages uitdraait en mailings verstuurt. Ook komen er extra features voor internationale verkopen (markets) en krijgt de headless ‘hydrogen’ frontend een eigen visuele editor. Shopify’s pagina voor de Summer update is zeker een kijkje waard.
Op zoek naar een Shopify Plus partner?
Samen met een sterke Shopify partij kom je nog verder met dit intuïtieve e‑commerce platform. Klaar om de focus te leggen op jouw groei?