INSTAX
Cases

Niet alleen een mooi plaatje, ook conversies

Lees meer

Een nieuw e‑commerce avontuur vastleggen

Wie denkt aan instant foto’s, denkt aan INSTAX. Het wereldwijd bekende cameramerk gooit hoge ogen met het hippe retro-design en uitgesproken kleuren. Eerst werden de camera’s en printers uitsluitend verkocht bij retailers, maar vanuit een wens om eigen data te verzamelen en controle te hebben over het merk, kiest INSTAX voor een direct-to-consumer strategie. Klanten hebben nu de keuze om direct bij het merk te bestellen op instax.nl en zien daar ook bij welke retailers het product nog meer te koop is. Het merk krijgt hier kleur, het eigen verhaal wordt verteld en van a tot z geregisseerd. Binnen de contouren van het design hebben ze volledige vrijheid om - zonder tussenkomst van developers - een hippe omgeving te creëren waar klanten hun perfecte camera vinden of fotopapier om plaatjes te schieten. Zo leggen klanten momenten vast, maar met INSTAX gaan we voor blijvend resultaat.

instax.nl
KlantINSTAX
ServicesStrategie & adviesUX designVisual designDevelopmentShopwareIntegratiesCRO
SpeelveldB2C commerceB2B commerce


Als uitgesproken zusje van FUJIFILM is INSTAX een genie in het maken van pocket printers en camera's, variërend van eenvoudige point-and-shoot-modellen tot meer geavanceerde camera's. De camera’s printen meteen de foto die je hebt gemaakt. Zo zorgt ze voor een opleving van de instantfotografie en voegt ze een nostalgisch tintje toe aan de moderne fotografie. De designs van de camera zijn allesbehalve conventioneel, maar juist hip en uitgesproken. Geproduceerd in elke tint van de regenboog, zoals ze zelf ook kleur aan het leven geeft. INSTAX brengt mensen samen door ze tastbare herinneringen te geven in een wereld die steeds digitaler wordt, wij ontwikkelen een platform dat daarbij past.


Samen met Bluebird Day hebben we een mooie basis gelegd voor onze D2C-aanpak. Naast het verzamelen van klantdata hebben we ook meer controle over de content en kunnen we mede daardoor een consistente merkbeleving wegzetten.

Tessa de Kok

Sales & marketing manager retail bij INSTAX

Het merk poseren op het eigen platform

Direct-to-consumer mag dan een flitsende term zijn, het motief voor INSTAX is haarscherp. Omzet is niet het primaire doel, daarvoor werken ze samen met retailers die ze niet passeren. Voor INSTAX draait het om het opbouwen van een directe relatie met klanten, controle over het eigen merk en inzicht in data. Want wat draagt ieder kanaal bij en welke mix is de juiste? Welke verschillen zijn er tussen de doelgroepen? De doelgroep is jong, voornamelijk vrouw en digitaal. Zij willen niet dat foto’s verstoffen in hun telefoongeheugen. We scherpen en sluiten de merkidentiteit daarop aan met duidelijke fonts en een vrije vormtaal. Waar kleuren elkaar soms bijten, maar nog vaker omarmen. Op instax.nl laten we het serieuze en perfecte los en bootsen het effect dat je krijgt van de eerste keer een geprinte foto in je handen na.

Ruimte voor een merk met een eigen stijl en verhaal

Op instax.nl worden jongeren geïnspireerd en geïnformeerd met leuke updates en het volledige assortiment is daar te bewonderen. Op productdetailpagina’s worden bezoekers doorverwezen naar retailers - die onmisbaar blijven in het verhaal - of kunnen ze direct een camera kopen. We kozen voor e-commerce platform Shopware, dat de twee werelden van winkelen en content samenbrengt. INSTAX kan daarmee binnen de contouren van het design eenvoudig pagina’s en content publiceren. Een merk met een eigen verhaal en duidelijke stijl, daar is nu ruimte voor.

Positiviteit vangen we in pixels

We knallen met kleuren en gebruiken een ongelimiteerde dosis positiviteit. Als special effects treden animaties en transities op die geïnspireerd zijn op het gemak waarmee je foto’s maakt, print en vereeuwigd. Op dit podium heeft INSTAX een directe relatie met haar klanten en controle over de content en het merk. Het is een platform waar zowel retailers als jonge vrouwen instant blij van worden.

Geen special effects maar blijvend resultaat

Met één druk op de knop een foto in handen, met een paar klikken een camera of printer bestelt. Op het platform vind je de camera van je dromen door de hoge doorzoekbaarheid en scherpe filtering. Dit maakt de online ervaring even positief als het schieten van een foto voor in huis of op je Pinterest-wall. Jonge meiden moedigen we aan creatief te zijn door op de updates-pagina vrolijke en handige artikelen in te lijsten en op de #instaxers-pagina zoomen we in op de mooie plaatjes die klanten zelf vastleggen. Sociale bewijslast op haar best, waarmee we de engagement en sessieduur per bezoeker verhogen. Zo ontwikkelen we ook meer bestellingen via instax.nl, wat een mooie afdruk van onze samenwerking is.

Nieuwe ervaringen vastleggen?

Dat doen we het liefst samen. Wij helpen merken hun verhaal digitaal tot leven te brengen. Zodat ze keer op keer gevonden worden door hun klanten. Neem gerust contact op met ons.