Omnichannel commerce:
de nieuwe standaard.

Omnichannel commerce is de toekomst. Bijna driekwart van de online consumenten gebruikt meerdere kanalen voor het maken van een online aankoop, blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review. En die consumenten wil je op al die kanalen een consistente ervaring aanbieden. Wil je daarmee conversies winnen, dan zul je je kanalen met elkaar moeten integreren.

Strategisten bij Bluebird Day meeten over omnichannel commerce

De mogelijkheden van omnichannel.

Omnichannel is niet alleen een kanaalstrategie, omnichannel (of omni-commerce) draait om het zo goed mogelijk beantwoorden van de klantbehoefte in iedere interactie en fase van de customer journey. Met slimme technologie en de juiste strategie, maak je van jouw shop een phygital - physical en digital samen - totaalervaring die de klant perfect kan bedienen hoe hij of zij dat wil. Bijvoorbeeld: je klant heeft een specifieke lamp via een AR-app bekeken, dan bied je hem dezelfde lamp of een lamp uit dezelfde familie aan wanneer hij of zij inlogt op je webshop. Maar ook als hij of zij in je fysieke winkel komt, wil je hem of haar herkennen en adviseren - en andersom. Zo’n omnichannel systeem geeft je de mogelijkheden om vanuit de juiste plaats en tijd te communiceren, zodat een potentiële klant zal jouw producten online of in apps tegen kan komen na een kort bezoek aan je fysieke winkel of webshop.

Digitaal magazine voor merken6 briljante omnichannel strategieën

De consument is sinds de pandemie anders gaan winkelen en heeft kennisgemaakt met andere merken. Daarbij blijft het aantal touchpoints onverminderd toenemen. In deze whitepaper leer je hoe succesvolle merken omnichannel zijn gegaan en op welke manier je dat zelf kunt doet.

Download whitepaper   
 

Waarom een omnichannel strategie?

De reden voor een omnichannel strategie is simpel: de consument wíl het liefst winkelen bij een omnichannel retailer of merk. De pandemie heeft omni-commerce nog een extra boost gegeven. Nooit eerder zijn er zoveel bestellingen online geplaatst om fysiek op te halen - en die trend gaat doorzetten. Wil je je klanten zo effectief mogelijk bereiken, dan is het belangrijk om ze een omnichannel ervaring te geven. Zet in op omnichannel commerce en krijg:

  • Groter bereik; door het hogere aantal potentiële touchpoints is het mogelijk een bredere doelgroep te bereiken. Oftewel, een hogere kans om jouw ideale klant te bereiken, plus meer potentiële nieuwe klanten.
  • Hogere klanttevredenheid en retentie; je klanten kunnen de producten die je verkoopt makkelijk vinden en deze kopen via hun favoriete kanaal. Deze tevreden omnichannel klanten komen wel 90 procent vaker terug dan bij single channel retailers (bron: Omnisend).
  • Meer omzet; klanten zijn bereid meer te besteden bij omnichannel retailers. Ze kopen wel 2,5 keer vaker bij omnichannel retailers dan bij single channel retailers, en geven daar 13 procent meer uit per bestelling (bron: Omnisend)
  • Meer waardevolle data: Omdat al je systemen met elkaar geïntegreerd zijn, verzamel je bij elke touchpoint data die meteen effectief ingezet kan worden.

Omnichannel met Augmented Reality

Omnichannel experience in de toekomst.

Zoals het nu lijkt gaat omnichannel commerce alleen maar belangrijker worden. 68 procent van de millennials verwacht zelfs al minimaal een omnichannel experience van hun favoriete merken. Omnichannel is geen mooie verbetering meer van je webshop is, maar het wordt de standaard waar je aan moet voldoen. Ben je niet omnichannel, dan doe je voor de consument niet mee.

 

 

Voorbeelden van omnichannel platforms.

 

Hubo

Een omnichannel strategie met lokale franchisers, hoe werkt dat? Voor bouwmarkt Hubo bouwden we een platform waarop de klanten van Hubo hun lokale filiaal als voorkeur kunnen aangeven, waarna ze online het beschikbare assortiment van dat filiaal kunnen bekijken. Of ze willen online bestellen of ophalen in de winkel ligt dus volledig in handen van de klant en maakt verder geen verschil voor de franchiseondernemer. Ook aanbiedingen voor lokale filialen, worden voor online klanten weergeven als dat filiaal hun voorkeur heeft.

Lees over de omnichannel implementatie van Hubo.

 

Cavallaro Napoli

Ook het fashion merk Cavallaro Napoli heeft hun e-commerce platform volledig geïntegreerd met hun fysieke brandstores. Zij hebben dankzij hun omnichannel strategie de data van hun klanten perfect in beeld, en maken hier slim gebruik van. Online en fysieke aankopen zijn op alle kanalen inzichtelijk, zodat de klant overal een perfect en persoonlijk advies kan krijgen. Door deze geïntegreerde combinatie van kanalen en een persoonlijke landingspagina voelt shoppen bij Cavallaro Napoli echt als één naadloze ervaring.

Lees over de omnichannel implementatie van Cavallaro Napoli.

 

Omnichannel commerce plaform Cavallaro Napoli

Omnichannel en headless: een winnende combinatie.

Hoewel het geven van een omnichannel experience de toekomst is, is het niet gemakkelijk zo’n ervaring te realiseren. Vaak zit je met bestaande e-commerce systemen vast aan een combinatie van een backend en een frontend. Een headless CMS - waar frontend en backend van elkaar losgekoppeld zijn - kan dan uitkomst bieden. Met headless kun je het CMS kiezen wat perfect aansluit bij jouw omnichannel strategie zonder in te leveren op frontend functionaliteiten. Ook zijn headless oplossingen vaak snel en schaalbaar: ideaal om in de toekomst snel in te spelen op een nieuwe touchpoint.

Meer weten over headless commerce? Bekijk hoe wij headless oplossingen realiseren.

Klaar zijn voor de toekomst?

Hi, ik ben Daniel! Als strategist bij Bluebird Day kan ik je nog veel meer vertellen over een succesvolle omnichannel strategie. Wij helpen je graag verder om de volledige customer journey naar jouw wensen in te richten.

Neem contact op     of     076 204 30 46

Omnichannel strategist Daniel bij Bluebird Day